Avverget aktivisme bare noen dager tidligere

Klimaaktivister i Tyskland kastet potetmos på et Monet-maleri

I en Twitter - melding skriver klimabevegelsen følgende: – Vi lar dette Monet-maleriet være scenen og det offentlige være publikum. Hvis det som skal til er et maleri med potetmos smurt over seg eller tomatsuppe kastet på seg for at samfunnet skal huske at fossil energi tar livet av oss: Da gir vi dere potetmos på et maleri!(Foto: Skjermdump.)
I en Twitter - melding skriver klimabevegelsen følgende: – Vi lar dette Monet-maleriet være scenen og det offentlige være publikum. Hvis det som skal til er et maleri med potetmos smurt over seg eller tomatsuppe kastet på seg for at samfunnet skal huske at fossil energi tar livet av oss: Da gir vi dere potetmos på et maleri!(Foto: Skjermdump.)
To klimaaktivister fra bevegelsen Last Generation kastet potetmos på et maleri av den franske kunstneren Claude Monet på et museum i den tyske byen Potsdam.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er To klimaaktivister fra bevegelsen Last Generation kastet potetmos på et maleri av den franske kunstneren Claude Monet på et museum i den tyske byen Potsdam.

Det var kunstverket «Høystakk» som fikk potetmos smurt på seg søndag, opplyser talsperson Carolin Stranz ved Museum Barberini, hvor maleriet henger.

Maleriet fikk ingen skader og skal stilles ut igjen på onsdag, opplyser museet søndag kveld. Ifølge Stranz var lerretet beskyttet bak en glassplate.

De to aktivistene som sto bak tilgrisingen hadde på seg oransje refleksvester. De limte seg også fast til gulvet.

Det var totalt fire personer som deltok i klimademonstrasjonen.

Annonse

I en Twitter – melding skriver klimabevegelsen følgende:

– Vi lar dette Monet-maleriet være scenen og det offentlige være publikum. Hvis det som skal til er et maleri med potetmos smurt over seg eller tomatsuppe kastet på seg for at samfunnet skal huske at fossil energi tar livet av oss: Da gir vi dere potetmos på et maleri!

Forrige uke kastet klimaaktivister tomatsuppe på den nederlandske kunstneren Vincent van Goghs maleri «Solsikker».

Museum Barberini fikk opplysninger noen dager tidligere om en varslet klimademonstrasjon på museet. Da klarte sikkerhetsvakter å stanse aktivistene før noen malerier ble skadd.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar