– Oppgraderer menneskelige og elektroniske rutiner

Nasjonalmuseet ruster seg for suppeangrep

– Vi følger med på aksjonene rundt i verden og har iverksatt tiltak den siste tiden for å forhindre at noe tilsvarende skal skje her, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Kydland ved museet til Aftenposten. (Foto: Nasjonalmuseet/Iwan Baan.)
– Vi følger med på aksjonene rundt i verden og har iverksatt tiltak den siste tiden for å forhindre at noe tilsvarende skal skje her, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Kydland ved museet til Aftenposten. (Foto: Nasjonalmuseet/Iwan Baan.)
Det skal bli vanskeligere for besøkende på Nasjonalmuseet å få med seg suppe eller andre ting som kan kastes på kunsten, melder Aftenposten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det skal bli vanskeligere for besøkende på Nasjonalmuseet å få med seg suppe eller andre ting som kan kastes på kunsten, melder Aftenposten.

– Vi følger med på aksjonene rundt i verden og har iverksatt tiltak den siste tiden for å forhindre at noe tilsvarende skal skje her, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Kydland ved museet til Aftenposten.

Den siste tiden har klimaaktivister rundt om i verden kastet flytende matretter på uerstattelig kunst. Men flere av Nasjonalmuseets verker er allerede beskyttet med glass.

– De nye tiltakene vil bety en oppgradering av både menneskelige og elektroniske sikkerhetsrutiner, opplyser Kydland.

De utstilte kunstverkene er utstyrt med sensorer. Går en for nærme vil det gå en alarm som tilkaller vaktene.

Annonse

To aktivister ble lørdag pågrepet etter at de limte hendene sine fast til rammene på Francisco Goya-malerier på Prado-museet i Spanias hovedstad Madrid. Fredag ble Vincent van Goghs maleri «Såmannen» tilgriset med ertesuppe i Roma.

Hendelsene i Roma og Madrid er den siste i en rekke aksjoner fra klimaaktivister som limer seg fast eller kaster suppe, potetmos eller kake på kjente kunstverk i Europa.

Blant verkene som har fått gjennomgå, er Leonardo da Vincis «Mona Lisa» i Paris, Van Goghs «Solsikker» i London og «Pike med perleøredobb» i Haag.

Alle maleriene var dekket med glass, og ingen ble skadd i aksjonene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar