Vernissageguiden
Bergen

Dette er de beste utstillingene i Bergen akkurat nå

Uke November
Skeivt kulturår markeres ved Kode med utstillingen "Det skeive blikket". (Foto: Presse.)

Camp estetikk, cruisingkultur og greske myter

Med utstillingen «Det skeive blikket» vil Kode for første gang utforske og løfte frem mangfoldet av skeive perspektiver, historier og identiteter i egen samling.

«Skeiv» er det som ikke er «rett» – det som avviker fra tradisjonelle strukturer og normer. I sin essens dreier det seg om bruddet med det vi ser på som «normalt». I dagligtalen kan «skeivt» beskrive alle former for kjønnsuttrykk, identiteter og seksualiteter som ikke følger normen.

Gjennom nærmere 160 verk fra antikken til i dag, tematiseres alt fra camp estetikk, cruisingkultur, greske myter og peppermø-kulturen på 1800-tallet. Historiene handler om forventninger til femininitet og maskulinitet, om kjønnsidentiteter og om likekjønnet kjærlighet og begjær.

«Det skeive blikket» tar utgangspunkt i Kodes samling, med noen innlån, og spenner bredt – med verk, motiver og temaer fra antikken fram til i dag. Utstillingen vil suppleres av en egen samtidsdel som åpner høsten 2022.

D Harding sin utstilling «We breathe together» ved Bergenkunsthall. (Foto: Milani Gallery Brisbane.)

Kunsten å puste

«We breathe together» er den ørste europeiske soloutstillingen med kunstneren D Harding.

Hardings tidligere verk bruker ofte visuelle og sosiale språk hentet fra kunstnerens slektstilknytning til ulike grupper urfolk.

På Bergen Kunsthall blir spørsmål om overføring og — i bokstavelig forstand — transport, konseptuelle tema.

Noen av verkene i utstillingen lages med farger malt direkte på veggen og på papir. Pigmentene er oker som kan hentes som jord, ofte gitt en åndelig dimensjon. Noe fraktes av Harding i ullfilttepper laget som en hyllest til forfedres kapper laget av pungrevskinn.

Mens Hardings kunst kan sies å lete etter direkte forbindelser til tradisjoner i aboriginske kulturer, vises det også beskyttelse og omsorg.

Andy Warhols versjon av «Skrik». (Foto: Sparebankstiftelsen DNB.)

Brikker

Verdensberømte kunstnere som Andy Warhol, Louise Bourgeois, Claude Monet, Nikolai Astrup og Barbara Hepworth inntar Kode i Bergen i utstillingen «Brikker».

Den storstilte utstillingen vistes tidligere i år ved Munchmuseet.

Nå tar den turen til Vestlandet.

Utstillingen er omfattende og presenterer kunst fra sent 1800-tall frem til i dag. Her møter publikum blant annet verk av den folkekjære vestlandskunstneren Nikolai Astrup og popkunstneren Andy Warhol – eller avantgardisten Kurt Schwitters, som i perioder bodde i Norge. Her vises også tyske ekspresjonister, amerikansk fotokunst og kvinnelige pionérer.

I «Brikker» får publikum se kunst som har stått øverst på museumsansattes ønskelister. Sparebankstiftelsen DNB er en allmennyttig stiftelse som siden 2005 har brukt store summer på å kjøpe kunst i samarbeid med norske kunstmuseer. Verkene lånes ut med langsiktige avtaler, utfyller museumssamlingene og bidrar til at nye sammenhenger og historier kan formidles.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar