– Kostet 120 millioner pund

Brexit-festival erklært en suksess tross dårlig oppmøte

Bildet viser kunstinstallasjonen «Sea Monster» i Weston, og er en del av den såkalte «Brexit-festivalen». (Foto: Unboxed.)
Bildet viser kunstinstallasjonen «Sea Monster» i Weston, og er en del av den såkalte «Brexit-festivalen». (Foto: Unboxed.)
Britenes såkalte «Brexit-festival» var ikke i nærheten av å nå målet om 66 millioner deltakere, men sjefen sier feiringen har vært en suksess.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Britenes såkalte «Brexit-festival» var ikke i nærheten av å nå målet om 66 millioner deltakere, men sjefen sier feiringen har vært en suksess.

Den konservative regjeringen lanserte planene om en feiring av britisk kreativitet og innovasjon i 2018, og det siste halvåret har det vært en rekke utstillinger og arrangementer over hele landet. Det offisielle navnet ble til slutt «Unboxed: Creativity in the UK», men på folkemunne var det kallenavnet Festival of Brexit som festet seg.

Ifølge arrangøren har 3 millioner mennesker møtt opp på ulike arrangementer i 107 byer og tettsteder i Storbritannia, skriver nyhetsbyrået PA. Ifølge festivalsjef Phil Batty deltok 18 millioner mennesker – først og fremst digitalt – mellom mars og oktober.

Målet var å nå 66 millioner mennesker, men Batty sier det aldri var meningen at så mange skulle møte opp personlig.

– 66 millioner var aldri et mål for besøkstall. Det var en kreativ ambisjon for programmet fordi vi ønsket å inkludere hele landet, og det mener jeg vi har gjort, sier Batty til BBC. Han sier festivalen har vært «svært vellykket» og har «vist fram det beste av vitenskap, teknologi og kultur».

Annonse

Regjeringen har brukt 120 millioner pund – nærmere halvannen milliard kroner – på festivalen, og nylig ble det klart at den britiske riksrevisjonen skal granske pengebruken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar