– Mesterlig

Bragepris for skjønnlitteratur gikk til Ingeborg Arvola

Ingeborg Arvola med «Kniven i ilden», fikk Brageprisen 2022 i klassen Sakprosa. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen delte ut prisen. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Ingeborg Arvola med «Kniven i ilden», fikk Brageprisen 2022 i klassen Sakprosa. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen delte ut prisen. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Med romanen «Kniven i ilden» vant Ingeborg Arvola årets Bragepris for beste skjønnlitteratur.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Med romanen «Kniven i ilden» vant Ingeborg Arvola årets Bragepris for beste skjønnlitteratur.

Ingeborg Arvola fikk prisen for romanen «Kniven i ilden». Boken er en del av den historiske trilogien om Brita Caisa Sipajærvi med tittelen «Ruijan rannalla – Sanger fra Ishavet».

– Hovedpersonen er basert på Arvolas tipp-tipp-tipp-oldemor. Forfatteren løfter fram den kvenske og samiske kulturen og gir oss et unikt bilde av en historie som bør få større plass i vår kollektive hukommelse.

I boken skriver Arvola om alenemoren Brita Caisa som ønsker en ny start på livet i 1859 – og etter hvert innleder et idenskapelig kjærlighetsforhold med den gifte mannen Mikkel Asak.

– Her kjenner leseren på naturkreftene, og boken viser på mesterlig vis hvordan menneskene tilpasser seg årstidene og naturen. Romanen balanserer det barske og harde i naturen og livet og det ømme og fine i kjærligheten mellom Brita og Mikkel. Både naturen og kjærlighetsforholdet er beskrevet med en intensitet som gjør at leseren blir dratt inn i historien, menneskene og landskapet, skriver juryen i sin begrunnelse.

Annonse

Brageprisen deles ut av stiftelsen Den norske Bokprisen. Stiftelsen har som formål å utbre interessen for god skriftkultur.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar