I løpet av de siste ukene har jeg mistet all tiltro til norsk presse

Disse avsløringene står ikke tilbake for skandaler som Watergate og Iran-Contras. Det er sjokkerende hvordan norsk presse ignorerer Elon Musk sitt prosjekt «Twitter files», skriver Karl Inge Skogholt. (Arkivfoto: Heiko Junge/NTB.)
Disse avsløringene står ikke tilbake for skandaler som Watergate og Iran-Contras. Det er sjokkerende hvordan norsk presse ignorerer Elon Musk sitt prosjekt «Twitter files», skriver Karl Inge Skogholt. (Arkivfoto: Heiko Junge/NTB.)
«Twitter files» viser tydelig medias politiske partiskhet. Når det er riktig side som bryter demokratiske spilleregler, lukker man øynene, skriver Karl Inge Skogholt.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er «Twitter files» blir knapt omtalt i norsk presse.

For at demokratiet skal fungere, er det noen helt fundamentale spilleregler vi må følge. Prinsippet om ytringsfrihet, inkludert en fri og uavhengig presse, er kanskje det aller viktigste.

Hvorvidt et demokrati kan kalles et ekte demokrati, vil alltid bestrides av kontrakulturelle krefter som føler at den offentlige debatten i for stor grad preges av paradigmet vi til enhver tid befinner oss i.

Dette er naturlig, da det tidsåndsmessige hegemoniet naturligvis vil tilfalle den moralske majoriteten som setter rammene for hva som er akseptabelt å mene for å være i det gode selskap. Hvis man ikke regnes som verdig deltagelse i det gode selskap, vil man avfeies gjennom diverse merkelapper.

Det er de samme mekanismene som ethvert elitemiljø bestandig har brukt for å skille mellom dem som kan sin etikette, og de som må regnes som utenfor og derfor en del av den vulgære og udannede bermen som man ikke vil besudles av å assosieres med. Frykten for dette fører til en streng overholdelse av kulturelle normer og korrekt tale. Enhver lefling med begreper og kulturelle uttrykk som i det hele tatt nærmer seg grensen for god etikette, må derfor skys som ilden.

Annonse

I dag ser vi tydelig det kulturelle småborgerskapets snobberi. Eksempler på merkelappene de bruker, er «konspirasjonsteoretiker», «Trump-tilhenger»«misogyni», «rasisme», «transfobi» og «vaksinemotstander». Alle disse moteordene som betegner dem som er utenfor rasjonaliteten og derfor «udemokratiske». De som strengt tatt ikke fortjener stemmeretten, men som siden det ikke er politisk mulig å ta fra dem denne, i hvert fall må beskyttes mot seg selv ved å begrense hvilken informasjon de har tilgang på.

Og det er dette de har prøvd på, det kulturelle småborgerskapet, som tar sine marsjordrer fra USA, hvor den manikeiske striden mellom godt og ondt finner sted. Og inntil for ikke mer enn noen uker siden kunne de lett slengt merkelappen konspirasjonsteori på et slikt utsagn.

Hadde noen derimot fortalt meg for ti år siden at en samlet norsk presse ikke ville skrevet et eneste ord om en avsløring fra USA som viste hvordan statlige sikkerhetsorganer i samarbeid med store deler av pressen og næringslivet hadde sensurert politiske motstandere og aktivt påvirket presidentvalget, ville jeg ikke trodd på dem.

Jeg ville ikke trodd på at disse opplysningene ikke ville blitt ansett som viktige. Men det er slik dagens virkelighet ser ut; norsk presse er delaktig i en gigantisk og øredøvende fortielse av brudd på demokratiske prinsipper i amerikansk politikk.

Ikke så viktig

Jeg skal ikke gå inn i detaljene av «The twitter files» her, men mange som ikke baserer seg på NRK eller innenlandske medier som eneste nyhetskilde vet har Elon Musk kjøpt Twitter og frigitt dokumenter som viser hvordan nettopp en slik konspirasjon har blitt gjennomført.

Det er vanskelig å ha noen illusjoner om amerikansk politikk, og det som blir avslørt nå, står ikke tilbake for skandaler som Watergate og Iran-Contras. Det sjokkerende er hvordan en samlet norsk presse har håndtert disse avsløringene: med en øredøvende stillhet.

Blant de store norske mediene var VG en en enslig svale som tok seg bryet med å skrive noe om saken. En «avsløring» i hermetegn kunne VG melde, og videreførte slik amerikanske hovedstrømsmediers holdninger. Dette var knapt noen avsløring fikk vi inntrykk av i VGs artikkel, før de lett og ledig hopper til en eller annen EU-representant som er veldig bekymret for at Musks oppkjøp vil føre til manglende sensur og slik mindre ytringsfrihet.

Fra vårt høyt aktede NRK hørte vi intet, ei heller fra alle rikskringkastingers mor, BBC. Dette kunne selvsagt i begynnelsen forsvares med at de ennå ikke hadde fått oversikt over saken. Men så gikk dagene. Intet nytt ble meldt. Ikke en notis, ingenting. Var ikke dette en nyhet verdig?

Les også: «Twitter files» med oppsiktsvekkende avsløringer: – En trussel mot demokratiet

Null tiltro

Marie Simonsen fra Dagbladet kunne derimot melde på Twitter at Musk var en fascist og «et forvokst mannebarn». Men avsløringene var totalt uinteressante – de var nærmest mer å betrakte som en unnskyldning som den onde milliardæren Musk brukte for å lage kvalm for det gode selskap av bedrevitere og forsvarere av den gode smak.

Den første i rekken av foreløpig åtte publiseringer av Twitter-avsløringer kom 2. desember. 14.desember skrev endelig NRK om Twitter, og denne artikkelen er en stilstudie i vrangvilje og politisk partiskhet, som folk burde ta seg bryet med å lese.

Avsløringene nevnes ikke med et eneste ord, men journalisten har funnet noen eksperter som kan bekrefte at nå går det skikkelig ille med Twitter. Både Whoopi Goldberg og Elton John hadde forlatt Twitter, og artikkelen avsluttes med et sitat fra medieviter Ida Aalen: «Jeg har sagt det før og jeg tror dette er starten på slutten for Twitter.»

I en kommentar i VG 3. desember skrev Shazia Majid at hun er bekymret for at Musks overtagelse av Twitter vil føre til at folk mister tiltro til pressen. Selv om denne bekymringen kanskje ikke har manifestert seg helt slik hun så for seg, vil jeg gi henne rett. Jeg har mistet tiltroen til norsk presse.

Jeg har mistet tiltroen til en kulturell småborgerlighet som ikke har dømmekraft nok til å se hvordan de gjennom åpenlys forakt for demokratiske prinsipper er i ferd med å undergrave tilliten til systemet.

Jeg har mistet tiltroen til snobbene rundt omkring i redaksjonene, som innbiller seg at de kan beskytte folket fra seg selv ved å lyve dem rett opp i ansiktet.

Les også: VG og Dagbladet bommer fullstendig i sin kritikk av Elon Musk

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner