Subjekt mener:

Free Christian Krohg

Christian Krohgs maleri «Albertine i politilægens venteværelse». Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, og da kan ikke romanen om henne være beslaglagt av staten, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Jacques Lathion/ Nasjonalmuseet.)
Christian Krohgs maleri «Albertine i politilægens venteværelse». Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, og da kan ikke romanen om henne være beslaglagt av staten, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Jacques Lathion/ Nasjonalmuseet.)
Visste du at vår folkekjære kunstner fikk romanen «Albertine» beslaglagt av staten? På tide å slippe den fri, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Christian Krohgs bok «Albertine» ble beslaglagt av staten i 1886. Dette er aldri blitt opphevet.

Akkurat som i dag var prostitusjon et omstridt og aktuelt tema også i 1886, der en åpen debatt ble hindret av autoritær bruk av lovverket. Dette fikk maler og forfatter Christian Krohg erfare da han 20. desember for 136 år siden utga romanen «Albertine». Den handlet om en ung sypike som ble voldtatt av en politimann, og siden ble skjøvet ut i et liv som sexarbeider i Kristiania (Oslo).

Dessverre for Krohg var partiet Venstre på den tiden ikke så liberale. Justisministeren i Johan Sverdrups Venstre-regjering besluttet nemlig å beslaglegge boken allerede dagen etter utgivelsen. Denne beslagleggelsen er aldri blitt formelt opphevet.

Les også: Bohemprinsessen Oda Krohg var 1800-tallets svar på en it-girl

Et uheldig signal

Grunnen til at datidens makthavere mislikte Krohgs bok, var at han retter krass kritikk mot datidens rammeverk for prostitusjon. Systemet baserte seg på at politiet registrerte alle damer og jenter de mistenkte var prostituerte. Disse måtte gå til kontroll hos politilegen, med hensikt å få bukt med kjønnssykdommene som på den tiden var utbredt i hovedstaden. Krohg var kritisk til at problemet ble løst på denne måte, fremfor å tilby bedre muligheter for arbeid og livsopphold til alle de unge damene som slet med å få endene til å møtes.

Annonse

Selv om Krohg hadde en viss forståelse for menn som oppsøkte prostituerte, ofte som følge av ensomhet, fordømte han prostitusjon som en umoralsk og uetisk virksomhet. Bohemen hadde mange støttespillere. Nærmere 5.000 arbeidere gikk i det som var et av de aller første store demonstrasjonstogene i norsk historie.

Og bare ett år senere vant disse frem, da regjeringen besluttet å slå ned på prostitusjon i hovedstaden. De skulle også ha opphevet beslagleggelsen av romanen til en av Norgeshistoriens største kunstnere.

Selv om romanen etter den første verdenskrig har vært utgitt uten at myndighetene har grepet inn, er det nå på sin plass å formelt oppheve beslagleggelsen.

Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, som også var motiv for Krohgs kjente maleri «Albertine i politilægens venteværelse» (1885-1887). Sensuren burde absolutt også være en del av opplæringen, men det sender er merkelig og uheldig signal til skoleelevene at staten ennå ikke har kommet seg videre og beklaget overtrampet.

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar