Fremtiden er?
«The Future is _____» er Trondheim kunstmuseums markering av Skeivt kulturår, den nasjonale markeringen av at det er 50 år siden straffelovens forbud mot seksuelle handlinger mellom menn (§ 213) ble opphevet. En viktig markering for toleranse og fri kjærlighet, om å få være den man vil, og elske hvem man vil.
«The Future is _____» henvender seg til mennesket som et sanselig vesen, hvor det sanselige definerer vår menneskelighet, vår tilhørighet til hverandre. Gjenom lek og sanseopplevelser inviterer utstillingen publikum til å fantasere om hvordan de neste femti årene kan bli. Kan vi se for oss en fremtid hvor vi er helt frie for en binær forståelse, ikke bare av kjønn og seksualitet, men også hvordan vi opplever verden på? Kan vi bryte med med etablerte fortellinger og kunnskapsparadigmer, om vi lytter mer til kroppen enn til hodet?
Utstillingen beskrives som noe en aldri kommer til å glemme av kunstkritiker Mona Pahle Bjerke.
Historisk
38 år siden forrige utstilling har Kjøpmannsgata Ung Kunst endelig kunst av Arne Ekeland i Trondheim.
Det vises et utvalg malerier og tegninger skapt i perioden 1936 til hans død i 1994. Flere av verkene har aldri tidligere vært vist.
Et historisk argument for å vise Ekelands kunst i Trøndelag er hans store betydning for tre nasjonalt anerkjente kunstnere med sterk tilhørighet til regionen; Jacob Weidemann, Oddvar Alstad og Håkon Bleken. For de unge malerne Weidemann og Alstad, var han et ideal på 1940- og 50-tallet, og få om noen annen kunstner har betydd mer for Blekens kunst enn Ekeland, skriver K.U.K. selv.
Opplev en av 1900-tallets fremste norske kunstnere på nært hold, lover utstillingsteksten.
Urfolks, skeive og økofeministiske perspektiver
Utstillingen «Kunna Guanna Concha» bringer sammen verk av kunstnerne Sissel M. Bergh, Carolina Caycedo og Elin Már Øyen Vister i et kollaborativt prosjekt initiert av Øyen Vister.
Utstillingen fokuserer på matriarkalsk kulturarv, og ønsker å løfte fram urfolks-, skeive og økofeministiske perspektiver som i stor grad har vært ekskludert fra den vestlige historiske kanon. Utstillingen inkluderer også verk av Janicke Schønning og David de Rozas.
Kunstnerne undersøker kolonihistorie og nykolonialisme, så vel som menneskers relasjoner og tilhørighet til land før patriarkatet og monoteistisk kristenreligion gjorde sine inntog i geografiene som i dag er kjent som Saepmie og Norge, og før Turtle Island/USA ble kolonisert av europeere.
Utstillingen spør: Hva slags forhold mellom land og mennesker og hvilke kjønn og former for seksualitet var utbredt?