Subjekt mener:

Det burde ikke være kriminelt å vise at man selger øl

Sosiale medier har i stor grad tatt over som kanal for informasjonsspredning fra søkemotorer og vanlige nettsider, det må alkoholloven forholde seg til, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Josh Olalde.)
Sosiale medier har i stor grad tatt over som kanal for informasjonsspredning fra søkemotorer og vanlige nettsider, det må alkoholloven forholde seg til, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Josh Olalde.)
Norske alkoholprodusenter burde få friere tøyler på sosiale medier, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Reklameforbudet mot alkohol rammer alkoholprodusenter urettmessig strengt på sosiale medier.

I Subjekt er vi opptatt av helse. Vi serverer grovbrød i lunsjen og velger som oftest sukkerfri brus på fest. Når det gjelder alkohol, er vi også glade for at Norges politikk er restriktiv. Men av og til går helse på bekostning av andre viktige hensyn, som lokalt næringsliv og en enkel og praktisk hverdag for den alkoholdrikkende befolkningen. Som i Norge utgjør 85 prosent.

«Man skal ikke rette brygger for smed» var tittelen på gårsdagens lederartikkel i Aftenposten. Bak det fiffige ordspillet skjuler det seg en mening om at folks omtale av alkoholprodusenter i sosiale medier ikke bør regnes som reklame. Allerede samme dag måtte avisen bite i den sure druen og legge inn en presisering om at Helsedirektoratet har klargjort at slik praktiseres loven heller ikke: kunders tags av produsenter kan ikke straffes som alkoholreklame. Kun om produsentene på egen profil videreformidler kundenes positive omtale av produktene sine.

Loven var ikke så oppsiktsvekkende streng som Aftenposten og mange andre trodde. Men det er likevel oppsiktsvekkende at ingen heller tvilte på at det kunne være slik at norske myndigheter var så formynderske at de faktisk kunne stenge ned bryggerier for at kunder uttalte seg positivt om ølen deres.

For dagens lovverk er strengt, og det kan med fordel mykes opp på noen punkter.

Annonse

Les også: Subjekt mener: Legalisering av cannabis er ikke nok

Alle vet at alkohol finnes

Bryggeri- og drikkevareforeningen jobber for at dagens regler for nettsider også skal gjelde for sosiale medier. For på sine egne nettsider har bryggerier lov til å legge ut informasjon om varene deres, svare på spørsmål fra kunder og legge ut bilder fra egen bedrift. Dette er ikke lov på sosiale medier. «De fleste er i dag på sosiale medier, og nettsider er til sammenligning en utdatert plattform,» sier bransjeforeningens kommunikasjonssjef, Hege Ramsberg, til NRK.

Hun mener det er vanskelig å forstå at det skal være forskjellige regler for «plattformene forbrukerne selv aktivt oppsøker». Begge disse poengene er gode. Sosiale medier har i stor grad tatt over som kanal for informasjonsspredning fra søkemotorer og vanlige nettsider. Aktører som ikke er til stede her, risikerer å seile akterut.

Det andre poenget er ikke 100 prosent vanntett. For også utenforstående brukere kan få opp innlegg i feeden sin på sosiale medier, fra profiler de ikke selv har valgt å følge. Slik fungerer algoritmene. Men det får være grenser, norske helsebyråkrater og -politikere!

Så lenge dette bare er snakk om bilder og informasjon om produkter og svar på faktabaserte spørsmål, må det være i orden. Da er budskapet som kommuniseres: «Vi finnes, og vi selger disse og disse alkoholholdige varene», og ikke: «Du trenger alkohol for å være mest mulig lykkelig og suksessfull» (slik som i mange amerikanske reklamer for eksempel).

Alle, inkludert barn og unge, vet at alkohol finnes, og at det er en vare mange voksne setter pris på. Konsumenter bør dessuten ha tilgang på best mulig informasjon om tilbudet av varer, på de plattformene de oppholder seg. Vi får neppe flere alkoholikere i landet av å tillate bryggerier å nøytralt informere om egne produkter på sosiale medier.

Med dagens regler risikerer vi imidlertid å miste små, norskeide bryggerier. De aller fleste store, utenlandske produsenter er nemlig ikke underlagt de samme lovene i sine hjemland. Slik kan vi til slutt stå igjen med kun den kyniske delen av alkoholindustrien som tilbydere, også i Norge.

Og når vi først er inne på små liberaliseringer i alkoholloven: Hva med å utvide åpningstidene for alkoholsalg en smule? Ikke alle er våkne eller har fri fra jobb klokken 18 på lørdager. Og også de impulsive og de arbeidsnarkomane bør få lov til å ta seg en fest.

Skål!

Les også: Subjekt mener: Pinlig dydsposering fra Jean Paul

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One