I 2022 gikk salget av norsk skjønnlitteratur ned med 21,3 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig økte salget av oversatt skjønnlitteratur og sakprosa for voksne med henholdsvis 20,5 og 8,5 prosent, skriver Klassekampen.
Sammenlagt falt salget av sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker med 1,8 prosent.
Også julesalget, som er den viktigste salgsperioden for norske forlag, gikk tregere i 2022. Totalt endte desember-omsetningen for allmennbok-salget ned hele 25 prosent sammenlignet med året før.
Det betyr en reduksjon i inntekter for forlagene på nesten 40 millioner, sammenlignet med året før, ifølge bransjesiden Bok365.
Tine Kjær, direktør for skjønnlitteratur i Cappelen Damm sier de er bevisste på at strammere økonomi har fått folk til å kjøpe mindre bøker.
– Folk går kanskje ikke like ofte innom bokhandelen når de går på sitt lokale senter. Dyrtiden er helt klart en strukturell faktor som treffer varehandelen og dermed også bokbransjen.