Vernissageguiden
Oslo

Disse utstillingene bør du få med deg i Oslo akkurat nå

Uke 6
KC Tidemand viser ved Buer Gallery. (Foto: Buer.)

Brodert teknologi

Denne uken åpner KC Tidemands utstilling «An exploration in thread» ved Buer gallery.

Her undersøker Tidemand polariteten i trådens og teknologiens verden, og stiller spørsmål ved hva det sier om oss mennesker.

Tidemands tekstilkunst består av intrikate broderier som viser såkalte «techscape». Disse kan fremstå som maskinlagede, men er i virkeligheten møysommelige utført for hånd. 

 Motsetningen mellom kunstnerens langsomme håndtverksprosesser og lekende uttrykk står i skarp kontrast med våre assosiasjoner med teknologi som effektivt, industrialisert og sterilt. 

Tidemand har laget store vegg- og gulvinstallasjoner i ulike teknikker som utfolder seg i de forskjellinge utstillingsrommene. Fragmenterte landskap, bundet sammen gjennom fargeskjemaer strekker seg som lappetepper utover veggene.

Utstillingen har vernissage torsdag 9. februar kl. 18 til 20. 

«It cannot be contained» av Marte Aas vises ved Atelier Nord. (Foto: Marte aas.)

Blod og teknologi

Kunstner og filmskaper Marte Aas  viser «It cannot be contained» ved Atelier Nord.

Aas har over lengre tid utforsket hvordan ulike teknologier har påvirket menneskets væremåter og selvforståelse. Utstillingen «It Cannot Be Contained» kretser om en ny film med samme tittel, hvor Aas fletter sammen ulike historier knyttet til blod.

Kroppen er en beholder for blodet, hvor blodet i seg selv også er en beholder som transporterer oksygen til alle kroppens celler. Filmen viser hvordan blodet pulserer gjennom historien og vitenskapen som symbol og materie. Slik har blodet næret oppfatninger om blant annet rase, vitalitet, arv, sykdom og død.

Aas viser i tillegg en serie med skulpturer i glass basert på konstruksjonstegninger laget av den amerikanske kunstneren og oppfinneren Frances Gabe (1915 – 2016).

Utstillingen holder kunstnersamtale i galleriet 12. februar. 

Julius Karoubis mosaikk hos Guttestreker.

Kunst og håndverk for viderekommende

I Gruppeutstillingen «Kunst og Håndverk 1» samler Guttestreker fire lovende kunstnere.

De fire har til felles at de fokuserer på håndverk i kunsten sin.

Kunstnerne er Nellie Jonsson, Julius Karoubi, Matilda Höög og Magnus Sørensen. Eller som Guttestreker beskriver: To svenske, to norske, to menn og to kvinner.

Alle kunstnerne har sitt unike uttrykk og jobber med forskjellige medier og teknikker. Til felles har de det at de byr på noe spennende innen kunstnerskap og tradisjon.

Pølseteknikk, nålefilting, mosaikk og tegning er blant teknikkene som benyttes for å skape de mange kunstverkene.

Sasha Gymn viser «Blood And Fingerprints» ved galleri K4. (Foto: Presse.)

Blod og fingermerker

Denne helgen vises Sasha Gymns «Blood And Fingerprints» ved galleri K4.

Sasha Gymn jobber mellom performance og video, installasjon og sminke, fotografi og mote.

K4 beskriver utstillingen slik:

Arbeidene hennes bryter overbelastede sosiale medier med surrealistiske levende bilder, iscenesatt, fremført og filmet av kunstneren selv. Sashas arbeid balanserer nøye mellom kunst og mote, iscenesatt og ekte, IRL og online.

Fredag vises tre av Gymns verk ved galleriet.

Et av dem er «Blood And Fingerprints».

Galleriet beskriver filmen som en to minutter lang video som utforsker grensene mellom menneskelig identitet og vitenskap, kropp og hvordan informasjon om den kan fanges inn i en enkelt ramme.

Åpning fredag 10. februar 20.00 – 22.00

Hogs:Doge av Espen Henningsen og David Stenmarck. (Foto: Oslo Prosjektrom.)

Eksperimentelle materialer

«Doge/Hogs» av Espen Henningsen og David Stenmarck vises på Oslo prosjektrom i februar.

«Doge/Hogs» eksperimenterer, utforsker og maler abstrakt på alle slags flater.

Med overflater utenfor boksen tar de det abstraktemaleriet inn i en ny kontekst.

Utstillingen består av både veggmaleri, skulptur, reliefer og papirverk. Alle verkene er en del av samme prossess.

Stenmarck er illustratør og kunstner. Han har opptatt av det organiske og abstrakte. Henningsen er gatekunstner og jobber gjerne på all slags underlag.

Vernissage fredag 10. februar klokken 18. 

Ole Fredrik Hvidsten hos Hos Arne. (Foto: Ole Fredrik Hvidsten.)

Rå skisser fra en pandemi

Utstillingen «Det gikk ikke over» er basert på skisser Ole Fredrik Hvidsten gjorde under perioden med koronavirus i 2021.

Skissene er basert på observasjoner og tanker gjort i denne rare tiden i samfunnet. En periode der friheten ble innskrenket, der mange ble sosialt isolert og flere følte på en form for håpløshet og til tider redsel.

Det var perioder der man tenkte at nå går dette over, nå blir det bedre, innstramninger ble lettet på, for så og oppleve at regler ble strammet inn igjen. Derav tittelen «Det gikk ikke over».

Skissene er direkte overført fra disse skissebøkene til større lerret. Ole Fredrik Hvidsten har endret minst mulig på råmateriale selv om det er fristende i en slik prosess. De er rå refleksjoner.

Denne utstillingen er også en oppfølger av utstillingen «dette går aldri over» i januar 2022 med samme utgangspunkt.

Niki de Saint Phalle maler skulpturen “Le monde” i 1980. (Foto: Niki Charitable Art Foundation.)

Storslått retrospektiv

Denne uken er siste mulighet til å se Henie Onstads retrospektiv utstilling med Niki de Saint Phalle.

Niki de Saint Phalle (1930–2002) gjorde seg først bemerket på den internasjonale kunstscenen i overgangen til 1960-tallet. Sammen med kunstnere som Andy Warhol var Niki de Saint Phalle på denne tiden tidlig ute med å utvikle en ny kunstnerrolle i nær dialog med spesielt TV-mediet.

Utstillingen tar for seg de viktigste tematiske periodene i Saint Phalles kunstnerskap i en «semi-kronologisk» presentasjon. Den viser de første oljemaleriene og Saint Phalles arbeid med assemblager på slutten av 1950-tallet før vi inviteres inn i hennes berømte «Skyte-malerier». Den presenteres hennes «hvite periode» og de mange og ulike skulpturene av kvinner i alle farger og fasonger, såkalte «Nanaer».

Subjekts anmelder omtaler utstillingen som en viktig gjenoppdagelse av en sentral avantgardist.

Les mer om Niki de Saint Phalle her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar