Fra én til tre scener

Nasjonalgalleriet kan bli løsningen på Nationaltheatret-floke

Rehabilitering av Nationaltheatrets bygg fra 1899 har vært en årelang prosess. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Rehabilitering av Nationaltheatrets bygg fra 1899 har vært en årelang prosess. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
De tomme lokalene i Nasjonalgalleriet på Tullinløkka kan bli Nationaltheatrets nye lokaler. Nå skal Statsbygg fortsette utredningen av alternativene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er De tomme lokalene i Nasjonalgalleriet på Tullinløkka kan bli Nationaltheatrets nye lokaler. Nå skal Statsbygg fortsette utredningen av alternativene.

Rehabilitering av Nationaltheatrets bygg fra 1899 har vært en årelang prosess. Nationaltheatret selv har understreket hvordan bygningen forfaller både utvendig og innvending, og at det haster med rehabilitering. Men prislappene har vært skyhøye, og en løsning har latt vente på seg.

Statsbyggs utredninger for å finne en slik løsning fortsetter i 2023, opplyser Statsbygg i en pressemelding.

En løsning er å bygge et nytt teaterbygg på Tullinløkka hvor man også tar i bruk det gamle Nasjonalgalleriet. Dette bygget står tomt etter at kunsten ble flyttet til det nye Nasjonalmuseet ved Aker brygge.

Da vil Nationaltheatret inneholde tre scener. Én av dem vil være hovedscenen i det gamle bygget, som vil bli rehabilitert i en noe mindre og billigere skala enn ved tidligere utredninger.

Annonse

– Det skal gjøres nødvendige antikvariske og tekniske oppgraderinger og oppussing. Det er en forutsetning at rehabiliteringen ikke medfører behov for refundamentering, skriver Statsbygg.

Tullinløkka-løsningen innebærer en ny og moderne scene med plass til cirka 500 seter, samt en mindre scene med en kapasitet på 200.

– Nasjonalgalleriet skal kunne brukes av teatret på en slik måte at viktige arealer i den fredede bygningen vil være tilgjengelig for publikum.

Det legges opp til at nye lokaler på Tullinløkka vil kunne bygges før Nationaltheatret rehabiliteres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar