Subjekt mener:

Stopp svenskehetsen

Samlingsdirektør Stina Högkvists nasjonalitet fyret opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst, skriver Subjekts i dagens leder. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Samlingsdirektør Stina Högkvists nasjonalitet fyret opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst, skriver Subjekts i dagens leder. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Det er mye å bli sint for etter Stina Högkvists uttalelser denne helgen. At Nasjonalmuseets samlingsdirektør er svensk, er ikke en av dem.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Nasjonalmuseet høster kritikk for å være woke. Men også hets.

Plutselig virket det som om hele Norge var blitt anti-woke. Men det er fullt mulig å være saklig i tillegg.

Alt som skulle til, var en sleivete begrunnelse for å stue vekk Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893) i Nasjonalmuseets kjeller.

Bildet var «kolonialistisk», visstnok. Hilsen Stina Högkvist, Nasjonalmuseets svenske samlingsdirektør.

Det fikk kommentarfeltene til å koke.

Annonse

Skal en svenske komme her og lær oss nordmenn om kolonialisme og nasjonalarv?

Hansken var kastet.

Og svenskehetsen som fulgte, var like forutsigbar som forkastelig.

Svensk samlingsdirektør

Stina Högkvist er altså svensk. Akkurat denne detaljen var tilsynelatende med på å fyre opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst.

At mange reagerer, er forståelig. I Subjekt har vi vært kritiske til woke i mange år. Det er godt å se at stadig flere reagerer på kravene om å få kunst, litteratur, film og humor stuet vekk for å ikke passe inn i tidsånden. Det er viktig å være kritisk til dette woke-hysteriet.

Men det er fullt mulig å være saklig i kritikken. Noe annet svekker bare saken.

I kommentarfeltet under innlegget der Högkvist unnskylder seg på egen Facebook-side, hadde trollene samlet seg. Noen tok til orde for å kaste Högkvist ut av landet. Andre nøyde seg med grove utskjellinger for å være svensk. Dette påpeker NRKs kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad på sin Facebook-vegg.

«Jeg tar imot den opprømte, opprørske, sentimentale, nærmest speeda norske 1800-tallsnasjonalismen any day. 2023-nasjonalismen, derimot», skriver hun, og fortsetter:

«Jeg ble ikke overrasket da Högkvist slettet innlegget sitt, og jeg tror neppe hun har høyere tanker om norsk patriotisme etter dette».

Hobbelstad har helt rett.

Fanges i nasjonalitet

Ironisk nok gir kommentarfelt-trollene Högkvist rett i hennes begrunnelse for at Nasjonalmuseet har fjernet opprinnelsesland fra etikettene ved kunstverkene: Man «skal ikke være fanget i en nasjonalitet.»

La oss dermed ikke fange Högkvist i hennes nasjonalitet heller. Kritiser henne heller for å importere kulturkrig til norske museer. Men gjør det saklig, og uten personangrep.

Det er mye å bli sint for etter Stina Högkvists uttalelser denne helgen. At Nasjonalmuseets samlingsdirektør er svensk, er ikke en av dem.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner