Subjekt mener:

Stopp svenskehetsen

Samlingsdirektør Stina Högkvists nasjonalitet fyret opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst, skriver Subjekts i dagens leder. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Samlingsdirektør Stina Högkvists nasjonalitet fyret opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst, skriver Subjekts i dagens leder. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Det er mye å bli sint for etter Stina Högkvists uttalelser denne helgen. At Nasjonalmuseets samlingsdirektør er svensk, er ikke en av dem.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Nasjonalmuseet høster kritikk for å være woke. Men også hets.

Plutselig virket det som om hele Norge var blitt anti-woke. Men det er fullt mulig å være saklig i tillegg.

Alt som skulle til, var en sleivete begrunnelse for å stue vekk Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893) i Nasjonalmuseets kjeller.

Bildet var «kolonialistisk», visstnok. Hilsen Stina Högkvist, Nasjonalmuseets svenske samlingsdirektør.

Det fikk kommentarfeltene til å koke.

Annonse

Skal en svenske komme her og lær oss nordmenn om kolonialisme og nasjonalarv?

Hansken var kastet.

Og svenskehetsen som fulgte, var like forutsigbar som forkastelig.

Svensk samlingsdirektør

Stina Högkvist er altså svensk. Akkurat denne detaljen var tilsynelatende med på å fyre opp folkedypet til et kunstpolitisk korstog ulikt noe siden Stopp oljeletingas herjinger i fjor høst.

At mange reagerer, er forståelig. I Subjekt har vi vært kritiske til woke i mange år. Det er godt å se at stadig flere reagerer på kravene om å få kunst, litteratur, film og humor stuet vekk for å ikke passe inn i tidsånden. Det er viktig å være kritisk til dette woke-hysteriet.

Men det er fullt mulig å være saklig i kritikken. Noe annet svekker bare saken.

I kommentarfeltet under innlegget der Högkvist unnskylder seg på egen Facebook-side, hadde trollene samlet seg. Noen tok til orde for å kaste Högkvist ut av landet. Andre nøyde seg med grove utskjellinger for å være svensk. Dette påpeker NRKs kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad på sin Facebook-vegg.

«Jeg tar imot den opprømte, opprørske, sentimentale, nærmest speeda norske 1800-tallsnasjonalismen any day. 2023-nasjonalismen, derimot», skriver hun, og fortsetter:

«Jeg ble ikke overrasket da Högkvist slettet innlegget sitt, og jeg tror neppe hun har høyere tanker om norsk patriotisme etter dette».

Hobbelstad har helt rett.

Fanges i nasjonalitet

Ironisk nok gir kommentarfelt-trollene Högkvist rett i hennes begrunnelse for at Nasjonalmuseet har fjernet opprinnelsesland fra etikettene ved kunstverkene: Man «skal ikke være fanget i en nasjonalitet.»

La oss dermed ikke fange Högkvist i hennes nasjonalitet heller. Kritiser henne heller for å importere kulturkrig til norske museer. Men gjør det saklig, og uten personangrep.

Det er mye å bli sint for etter Stina Högkvists uttalelser denne helgen. At Nasjonalmuseets samlingsdirektør er svensk, er ikke en av dem.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar