Subjekts anmelder går glipp av Paul Grøtvedts intensjon

I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt (avbildet) som akterutseilt, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Ole Erik Løvold.)
I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt (avbildet) som akterutseilt, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Ole Erik Løvold.)
Kjetil Korslunds anmeldelse preges av flere misforståelser. Grøtvedts bok byr på relevante innspill til en samtale om kunstens status i dag, skriver redaktør Hanne Herrman.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunsthistoriker Paul Grøtvedt er aktuell med boken «Hvor er det blitt av kunstens sanselige skjønnhet?» (2023). Kjetil Korslund ga boken terningkast tre i Subjekt. Her svarer Hanne Herrman, redaktør for boken.

Kjetil Korslunds anmeldelse av Paul Grøtvedts bok «Hvor er det blitt av kunstens sanselige skjønnhet?» (2023) hos Subjekt forrige uke fortjener en kommentar. Fordi den er ute av takt med det temaet Grøtvedt tar opp i boken.

I stedet for å gi leseren sin vurdering av om bokens innhold og problemstilling er relevant, bruker Korslund anledningen til å anmelde Grøtvedt som akterutseilt, fordomsfull, og selvsagt, sneversynt. Han skriver: «Det er ikke slik at Paul Grøtvedt ikke forstår hva som er skjedd fra 1917 til i dag; han bare hater det. Og der har han vært i mange år. Men hvem snakker han til? Og hvorfor?»

Bokens tittel er et spørsmål, en problemstilling som Grøtvedt forsøker å besvare, og som Korsvold burde ha kommentert. Med utgangspunkt i tittelen byr Grøtvedts drøftelse på interessante opplysninger, perspektiver og kunnskap, som mange lesere vil ha glede av.

Det er ikke sneversyn og hat som preger boken, men bred kunnskap, engasjement og kjærlighet til billedkunsten.

Annonse

Hva er kunst?

Grøtvedt foretar en gjennomgang av kunsthistorien der det sentrale er kunstnernes posisjon i samfunnet, opplysningstidens betydning for frigjøringen av kunsten som et autonomt felt ved siden av vitenskapen og religionen.

Modernismen, som er et barn av opplysningstiden, utviklet en kunstforståelse som har dekonstruert og forkastet estetiske normer og verdier, og har ført til at etablerte verdier ved kunstverket, som sanselighet og skjønnhet har forsvunnet. Det er en problematikk som nylig ble debattert i mediene i forbindelse med Nasjonalmuseets kanonkrise. Grøtvedts historiske presentasjon av denne dekonstruksjonsprosessen er dokumentert med navn og referanser.

Grøtvedts poeng er at omdefineringen av kunstverket har hatt en stor konsekvens for samtidskunstens vedkommende. Fra å være et fysisk objekt med bestemte estetiske kvaliteter er kunsten gradvis endret til et begrep om kunsten, der konteksten er bestemmende for om en gjenstand er et kunstverk.

Det vil si: Det er ikke objektet i og for seg som gjør det til et kunstverk, men sammenhengen det inngår i, og det teoretiske grunnlaget, en legitimering av hvorfor det skal oppfattes som et kunstverk.

Les også: De sa det før det var kult

Overser viktige deler

Motsatt av hva Korslund hevder, mener Grøtvedt ikke at kapitalkreftene eller markedet er en velsignelse for kunsten.

Tvert imot: forfatteren skriver at den internasjonale kunsthandelen og dens kapitalsterke samlere i stigende grad deponerer egne verker i prestisjetunge museer for å kjøpe seg kvalitetskriterier.

I praksis betyr det at den estetiske verdien på museenes egne samlinger devalueres. Det er en prosess som er godt dokumentert av den franske kunst- og kulturforskeren Nathalie Heinich.

Andre viktige temaer som ikke er omtales av Korslund, er kapitlene om estetikkens historie, kunstutdanningens historie og kunstkritikkens historie, og at kunstkritikken av mange fagfolk anses for å være død. Det siste kapitlet om den gåtefulle sansningen, som sammenføyer bokens inndelinger og filosofiske fluktlinjer til en enhet, har gått Korslund hus forbi.

Det er synd at Subjekts anmelder har gått glipp av Grøtvedts intensjon. Boken byr på interessante og relevante innspill til en samtale om kunstens posisjon og status i dagens kulturelle klima.

Les også: Sneversyn på samtidskunst

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar