Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste utstillingene i Oslo denne uken

Uke 11
Maria Brinch ved Hos Arne. (Foto: Hos Arne.)

Lange tradisjoner

Denne uken åpner Hos Arne ny utstilling med Maria Brinch.

I utstillingen «Four Arms, Floor Hanging» integrerer Brinch forskjellige aspekter av tekstilkunst.

Brinchs praksis tar opp det sosiale aspektet ved håndverket, der utveksling av tradisjonskunnskap er en plattform for personlige fortellinger og politiske erfaringer på tvers av kulturer, ressurser og forutsetninger.

Hun arbeider også i et historisk perspektiv der hun ser nærmere på båndene mellom utviklingen av tekstiler og menneskehetens kulturelle utvikling i alt fra økonomi til språk.

Hun tar også for seg stoffproduksjonens egen rolle i kolonialismens og slaveriets historie.

I denne utstillingen får publikum også en unik mulighet til å oppleve en rekke aspekter ved Brinchs arbeidet hennes i en (ennå uferdig) periode på fire episoder.

Utstillingen har vernissage torsdag 16. 19.00.

Roar Werner Eriksen ved Galleri Semmingsen. (Foto: Presse.)

Nærvære å flykte inn i

Galleri Semmingsen presenterer verker av Roar Werner Eriksen.

Det finnes et nærvær i Roar Werner Eriksens komposisjoner som vi kan søke tilflukt i.

Visuelle rom som både skjuler og avdekker, gjennom lag av tegning og malingsstrøk. Motivene er løsrevet fra vår kjente verden, men oppleves likevel gjenkjennelige i sin abstrakte form.

Slik beskrives det.

I utstillingen kan publikum oppleve serie monumentale malerier på lerret, side om side med mindre tegninger og malerier på papir.

Utstillingen har vernissage torsdag 16. mars kl. 18:00. 

Dobbelutstilling for Norske billedhoggere. (Foto: Presse.)

Norsk billedhoggerforening slår på stortrommen med to utstillinger.

«Villa Furulund» av Bente Stokke tar for seg billedhoggerforningens eget hus, derav navnet.

Før Norsk Billedhoggerforening flyttet inn i 1967 var huset en privat bolig, bygget av familien Hiorth i 1878.

Utstillingens stedsspesifikke installasjoner utforsker forholdet mellom tid, sted og mennesker, og tilbyr et nytt perspektiv på hva det vil si å «gå igjen».

Det andre verket er også en installasjon.

Helene Førdes «Urscener» forvandler den travle transittsonen på t-banestasjonen Carl Berner til en beskyttende hule.

Installasjonen tar for seg mennesker i transitt. De som skal fra A til B og det ingenmannslandet man finner imellom.

Åpningen 16. mars starter kl. 18:00 ved Prosjektrom Carl Berner på Carl Berner t-banestasjon og fortsetter i Billedhoggerhuset, Hekkveien 5 fra kl. 18:30.

Tobias Kaspar ved VI, VII. (Foto: Presse.)

En konsumers drøm

Ved Vi, Vii kan man denne uken se kunsten til den sveitsiske kunstneren, Tobias Kaspar.

I «Personal shopper» ser Kaspar på lidenskap og verdi i dagens samfunn og gjennom maleri, foto, video og installasjon utforsker han forandringene i konsumeres ønske.

Kaspar er dypt interessert i mote, som ikke bare har en enorm innvirkning på dannelsen av individuell identitet og atferdsmønstre i vår tid, men også fanger og raskt reflekterer endringer i samtidens sosiale fenomener.

Dette reflekteres også i hans arbeid.

Utstillingen har vernissage torsdag kl. 18:00. 

Pure filth galler 69 (Foto: Presse.)

Vi er skitne

– Jeg er et sted for fullbyrdelse, forfall og reproduksjon av meg selv og andre vesener. Jeg deler mikroorganismer med andre, som min elsker, men også andre vesener som kuer, silkemøll og mink. Samtidig har seksualitet og det skeive blitt, og er fortsatt ofte, uttrykt gjennom silke, pels, fjær, hår, skinn. De ligner på vår egen hud, hår og væsker, men vi reagerer også på dem som sexy i seg selv, og på grunn av det de representerer for oss.

Slik beskrives «Pure Filth» av Annike Flo.

Utstillingen ved galleri 69 er en utforskning og forsøkt materialisering av de sære og erotiske mulighetene til denne monstrøse tilstanden at det skal være menneske.

Vi er alle skitne.

Lengua, «Faint Music» (2023) kan sees ved Fotogalleriet. (Foto: Presse/Lengua.)

Fem fotografer å få med seg

Utstillingen «Indoctrination: Multivalent Gestures» åpner lørdag ved Fotogalleriet.

Gjennom fem kunstnere utforskes indoktrinering, mangfoldet i det moderne samfunnet, representering og feil-representering i den mainstreame diskursen, for å nevne noe.

Kunstnerne er Margaret Abeshu, Jinbin Chen, Dev Dhunsi, Ilavenil Jayapalan og Lengua, og det vises fotografi og video i tillegg til installasjon, lerret, og tekstil.

Utstillingen er satt sammen av kuratorstipendiat Dahir Hussein.

Gjennom «Indoctrination: Multivalent Gestures»  går  man inn i verdener av subkulturer, intrakulturelle røtter, queer botanikk og overfloden av begjær.

Publikum inviteres til å utforske og dekonstruere dannelsen av kollektive identiteter og subjektiviteter gjennom de fem fotografenes arbeid.

Utstillingen har åpning og vernissage lørdag 18. mars kl. 16:00. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar