Er feminismen for menn?

Feminister kritiserer unge menn som fascineres av Jordan Peterson for at de alle har misforstått feminismen. Men har de egentlig det? Det spør lederne i Mannsforums likestillingsgruppe og forskningsgruppe. (Foto:Zoltan Balogh/Shutterstock.)
Feminister kritiserer unge menn som fascineres av Jordan Peterson for at de alle har misforstått feminismen. Men har de egentlig det? Det spør lederne i Mannsforums likestillingsgruppe og forskningsgruppe. (Foto:Zoltan Balogh/Shutterstock.)
Feminismen har vunnet, men en økende andel unge menn trekker seg fra feiringen. Det må vi forstå, ikke fordømme, skriver Guttorm Grundt og Dag Furuholmen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Guttorm Grundt og Dag Furuholmen spør seg om feminismen fungerer for menn også. Grundt leder Likestillingsgruppa i Mannsforum og Furuholmen leder Forskningsgruppa i Mannsforum.

Vi har nettopp feiret kvinnedagen 8. mars. Det er det gode grunner til.

Feminismen har kanskje vært den mest dominerende og endringskraftige samfunnsideologien i vår tid. Feminismen har i løpet av 150 år gått fra å være en frigjøringsideologi for kvinner og kvinnelig stemmerett, hos grupper av progressive kvinnepionerer, til offisiell likestillingsideologi for stater og samfunn over hele den vestlige verden.

Kvinner og menn har like rettigheter og muligheter, og deler nå i all hovedsak den politiske makten i de fleste vestlige samfunn. Feminismen har seiret, men en økende andel unge menn trekker seg fra feiringen. Er ikke feminismen også for menn?

Feminismen som premiss

Likestillingsminister (og feminist) Anette Trettebergstuen (AP) uttalte i et intervju i Morgenbladet 4. august i fjor, i forbindelse med etableringen av det nye Mannsutvalget, at «hun ville inkludere menn i det feministiske fellesskap», og at «alle menn bør selvfølgelig være feminister».

Annonse

Flertallet av de som ble plukket ut til å delta i utvalget, er da også feminister. Med feminismens store innflytelse på samfunnsutviklingen og menns livs- og likestillingssituasjon skulle man tro at utvalgets mandat åpnet opp for å kunne evaluere feminismens innflytelse og konsekvenser for menns liv. Det gjør det ikke. Feminismen er ikke tema, men premiss.

Problemet er bare at ikke alle menn lenger aksepterer premisset, særlig ikke mange unge menn. Er feminismen en likestillingsideologi for begge kjønn?

Ordet feminisme er utledet fra det latinske ordet «femina» – kvinne. I henhold til Wikipedia er Feminisme «et bredt samlebegrep for ulike sosiale og politiske bevegelser, tankeretninger og ideologier som arbeider for sosial, økonomisk og politisk likeverd for kvinner», altså ikke for menn.

Kvinnesentrismen er også tydelig i Likestillingslovens formålsparagraf – § 1. ledd 3: «Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners …stilling», ikke menns. Som salige George Orwell kanskje kunne formulert det: «Begge kjønn er like, men det ene kjønnet er likere enn det andre».

Etter hvert som unge menns utenforskap øker, viser det seg at feminismen kanskje ikke er en del av løsningen, men heller en del av problemet.

Mannlige maskuline rollemodeller savnes

Jenter har i dag gode voksne rollemodeller av eget kjønn i oppveksten: både hjemme, i barnehagen, i skolen, og i media. Mange gutter har ikke det.

De mange tusener gutter som vokser opp uten far hjemme, finner heller ikke mange gode mannlige rollemodeller i det sterkt kvinnedominerte oppvekstmiljøet: barnehagen og skolen. Det er derfor ikke unaturlig at mange unge menn søker til sosiale og andre medier i sin søken etter attraktive maskuline rollemodeller. Og der finner de mye forskjellig, som for eksempel Jordan Peterson, og Andrew Tate.

Den kanadiske psykologen Jordan Peterson har med sine to bøker «12 regler for livet» (2018), og oppfølgeren «12 nye regler for livet» (2021) truffet en nerve hos mange menn. Han lover gutta verken gull eller damer, men fornuftige regler til selvhjelp for et godt og meningsfylt liv. Likevel har han flere millioner mannlige følgere, samt mange kvinnelige. Bøkene er bestselgere, og hans tre foredragsarrangementer i Oslo konserthus og Oslo spektrum ble raskt utsolgt. Bøkene og foredragene har fått lunken kritikk i norske medier, noe som kan ha sammenheng med hans kritiske holdning til feminismens dekonstruksjon og patologisering av maskuline kvaliteter.

Hans motpol er den amerikansk-britiske kickbokseren og influenseren Andrew Tate, som har opparbeidet seg en stor fan-skare blant mange unge menn i Norge og den vestlige verden – med et helt annet budskap. Han latterliggjør feminister, og spiller på en pervertert form for mannssjåvinisme og hypermaskulinitet. Tate ble nylig arrestert for trafficking og overgrep. Likevel er han skremmende populær blant en del unge menn som sliter med eget selvbilde og selvtillit, og som nå vender seg vekk fra feminismen i sin søken etter en annen og mer positiv mening med livet, for menn.

Les også: Vil du forstå unge menn? Da må du forstå forskjellen på Andrew Tate og Jordan Peterson

Empatigapet

Feminister kritiserer unge menn som fascineres av Jordan Peterson eller Andrew Tate for at de alle har misforstått feminismen. Men har de egentlig det?

Kan det være at de i stedet for å ha misforstått feminismen, har forstått noe som feminister selv ikke ser? Nemlig at feminismen ikke er en kjønnsnøytral likestillingsideologi for begge kjønn, like lite som Likestillingsloven er en kjønnsnøytral likestillingslov.

At feminismen egentlig er en kvinneideologi, som bidrar til at empatien i likestillingsdebatten og -politikken alltid ligger på kvinnene og mødrenes side. Og at mannen fremstilles som det dårligere kjønn. Kanskje søker mange unge menn feminismekritiske maskuline forbilder fordi de rett og slett føler seg fremmedgjort av feminismen.

Det er på tide å evaluere feminismens konsekvenser også for unge menns liv.

Les også: Menn bør ikke inkluderes i likestilling

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar