Altfor mye ny arkitektur bidrar til estetisk forsøpling av storbyene

Bærekraftig byutvikling handler også om estetikk og skjønnhet. Det håper vi at flere arkitekter i storbyene, især Kristiansand, snart skjønner, skriver Robin Hansson (SV) og Andreas R. K. Jacobsen (FRP). (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB.)
Bærekraftig byutvikling handler også om estetikk og skjønnhet. Det håper vi at flere arkitekter i storbyene, især Kristiansand, snart skjønner, skriver Robin Hansson (SV) og Andreas R. K. Jacobsen (FRP). (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB.)
Det er på tide at også estetisk bærekraft settes på agendaen, skriver Andreas R. K. Jacobsen (FRP) og Robin Hansson (SV).
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Andreas R. K. Jacobsen (FRP) og Robin Hansson (SV) er medlemmer av by- og stedsutviklingsutvalget i Kristiansand. Her skriver de om arkitektur og byutvikling.

Vi trenger byrom vi trives i. Da er det viktig at vi løfter en debatt om arkitektur.

Det finnes faktisk objektiv, vakker arkitektur. Og bærekraftig byutvikling handler også om estetikk og skjønnhet. Det håper vi at flere arkitekter i storbyene, især Kristiansand, snart tar inn over seg.

Vårt klare inntrykk er ikke bare at de store, nye byggene i Kristiansand fremstår som fremmedarter i ellers harmoniske strøk, vi mistenker også at enten har flertallet av arkitektene som utarbeider planforslag i Kristiansand, gått på samme skole eller så mangler de estetisk inspirasjon.

I virvaret av ulike «modernistiske» bygg blir de ofte sjelløse og generiske. Egenart handler om mer enn å være «utfordrende».

Annonse

La oss understreke at miljømessige og funksjonelle hensyn selvfølgelig er viktige. Og selvfølgelig skal byutvikling preges av modernisering. Men modernisering er ikke synonymt med modernistisk, sjelløs og ruvende arkitektur. Snarere tvert imot.

Man bygger for alle i byen

La oss presisere følgende:

  • SV og Frp er uenige om mye, og eksplisitt når det kommer til dispensasjonssaker og privat eiendomsrett. Det mener vi er en annen debatt.
  • Undertegnede er likevel enige om at det bygges altfor mye «modernistisk» i byen vår, og at det er uheldig. Ikke bare blir byen generisk og kjedelig, den blir også lite trivelig å oppholde seg i.
  • Vi ønsker ikke å fortelle arkitekter hvordan de skal skjøtte sitt arbeid, vi ønsker å løfte en debatt og utfordre byens arkitekter til å tenke utenfor boksen, slik at vi unngår å sette opp flere containerbygg i glass og betong.

Det finnes objektive kriterier for hva som er vakkert og stygt, uavhengig av hva arkitektene måtte hevde. Forskere peker blant annet på at moderne arkitektur gjør oss mer ulykkelige.

Folk flest er rett og slett ikke fornøyde med moderne arkitektur. Det fremkommer i en studie fra 2020, hvor forskerne har tatt i bruk siste skrik innen virtuell virkelighets-teknologi (VR). Forskerne fant ut at stedene som er preget av tradisjonell arkitektur, ble betydelig bedre mottatt enn moderne byrom.

Stadig godkjennes reguleringsplaner med firkantede bygg og som først og fremst består av glass og betong. Byggene er helt sikkert utrolig funksjonelle med gode boforhold, men når man bygger i bykjernen, bygger man ikke bare for de som skal bo i bygget. Man bygger også for alle brukerne av byen og for fremtidige generasjoner.

Les også: Kunstig intelligens inntar arkitekturen i full fart. På godt og vondt

Stedstilhørighet

Folkevalgte i norske kommuner mangler gode verktøy til å arbeide med estetisk bærekraft.

Mange vil kanskje peke på at det er et paradoks at vi skriver dette, og likevel stemmer for disse planene. Det handler i all sin enkelthet om at vi ikke opplever at vårt mandat som reguleringsmyndighet er å bestemme over arkitektur, men eksempelvis høyder, fotavtrykk og funksjoner. Vi har hverken kompetanse eller tid til å leke arkitekter, men det betyr ikke at vi ikke skal ta stilling til sosial bærekraft. Det er tross alt vi som vedtar planene.

Når det er sagt, mener vi begge at arkitektene nå må gå i seg selv. Vi, som alle i denne byen, må påse at vi ikke endrer byen vår til det ugjenkjennelige. Nå må arkitektene ta ansvar og sørge for at de største og mest visuelle byggene ikke motvirker stedstilhørigheten vår. Selvsagt skal vi bygge i ulike stilarter, men når vi sier ulike stilarter, mener vi at vi også må bygge «tradisjonelt».

Arkitektur sier mye om hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Arkitektur er historie, det er kunst, og det er det størsteparten av oss forholder oss til når det kommer til bygg. Faktum er at de færreste får sett hvor funksjonelt og beboelig en bygning er – vi bor der jo ikke.

Det store flertallet av befolkningen får kun muligheten til å forholde seg til byggenes estetiske utforming. Derfor må vi sikre at estetisk bærekraft også settes på agendaen.

Les også: Så mye tjener arkitektur- og byutviklingstoppene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)