Høgskulen i Volda

En annerledes teaterutdanning

På Høgskulen i Volda kan du ta en breddeutdanning innen teater og drama der du får både kunstnerisk praksis og akademisk kunnskap innenfor fagfeltet. (Foto: hivolda.no)
På Høgskulen i Volda kan du ta en breddeutdanning innen teater og drama der du får både kunstnerisk praksis og akademisk kunnskap innenfor fagfeltet. (Foto: hivolda.no)
Sitter du med en drøm om å drive med teater og drama? Ønsker du å komme deg litt vekk? Da kan teaterlinjen på Høgskulen i Volda være for deg.
Saken er Høgskulen i Volda tilbyr en solid og allsidig bachelorgrad i teater og drama. Søknadsfrist til studiet er 15. april.

– Hvis du vil, så får du det til. Vi tilbyr et studium i teater og drama som på mange måter er unikt, forteller Raymond Corrado Knutsen (37) fra New Jersey og Bergen.

Han er skuespiller og lektor ved institutt for teater på Høgskulen i Volda. Selv har han en mastergrad (Master of fine arts) fra legendariske Actors Studio i New York, hvor han har lært fra store skuespillere som Alec Baldwin og Bradley Cooper.

– Det første jeg gjør med studentene mine er å introdusere metodisk skuespill. Det er ingen som bryr seg om hva du gjør for å komme dit du skal. Du må bare gjøre det du må for å få jobben gjort, sier Knutsen.

Skuespiller og høgskolelektor Raymond Corrado Knutsen. (Foto: rcknutsen.com)

Hybridutdanning

På Høgskulen i Volda har han inkorporert flere av metodene han lærte på Actors Studio. Som fagperson er han spesielt opptatt av bredden de tilbyr på studiet.

Annonse

– Det er en kunstnerisk-akademisk bachelor. Du jobber med ulike elementer av det å være scenekunstner. Skuespillerteknikk, regi, stemmeskuespill, inspisient og produsent. Du får skape ting i ensembler med andre, forteller Knutsen.

I tillegg til den utøvende kunstneriske praksisen, får du opplæring i bransjekunnskap og akademisk arbeid gjennom kunstnerisk forskning. Det er altså et hybrid studium som gir mange muligheter etter fullført bachelor.

– Man er innom mange sjangre og metoder, og man får verktøy til å bli en god frilanser og fungere skriftlig og akademisk. Man må også kunne skrive søknader, budsjetter og mailer enten man er proff frilanser eller driver et teaterkompani, sier han.

Som student på studiet i drama og teater får man i tillegg til å utforske ulike teknikker mulighet til å sette opp forestillinger. (Foto: hivolda.no.)

Godt studentmiljø

– Vi har Sunnmørsalper, fjell og fjord og alt mulig, forteller Knutsen stolt.

Volda er en liten by med mange studenter. Knutsen sier at dette skaper et sterkt og godt studentmiljø.

– Det er mye engasjement blant studentene, både i parlamentet og i frivilligheten.

Knutsen trekker frem «Rokken». En konsertarena som booker alt mulig forskjellig, og hvor det er veldig sosialt. De har blant annet hatt besøk av Arif og Ylvis-brødrene.

– Når man er ferdig der på natten, kan man bare gå hjem. Alt ligger nærme hverandre.

Semesterstart på Rokken. (Foto: hivolda.no/Karl August Swanstrøm.)

Kom til Volda

En annen som deler Knutsens kjærlighet for Volda er skuespiller Maja Skogstad (34). Hun var student ved teaterlinjen på Høgskulen i Volda fra 2009 til 2011.

– Jeg kom fra Målselv i Troms til Volda. Det er en utrolig fin plass, forteller hun.

Hun stod mellom friluftsliv og teater, men valgte å satse profesjonelt på drama, og beholde friluftsliv som hobby.

– Det var en hit! Vi fikk et godt og bredt fundament for å drive videre med teater og drama i ulike former. For meg var det mest spennende å sette opp forestillinger, men man får utforske utrolig mye forskjellig, sier Skogstad.

Maja Skogstad i humorserien «Fjols til Fjells». (Foto: Stig og Stein Studio.)

Mange veier etter studiet

Etter bacheloren på Høgskulen i Volda har Maja Skogstad studert i England, tatt master i Oslo og levd av teater og drama.

Hun har selv undervist ved det anerkjente Bårdar-akademiet samtidig som hun har jobbet som frilansskuespiller. Hun har vært med i tv-serier som «Twin» og «Fjols til fjells».

– Jeg har også gjort egne teaterstykker, og drevet med casting for film og tv. Mye forskjellig, både utøvende og skapende, forteller Skogstad.

Det var teaterutdanningen på Volda som ble nøkkelen inn til et liv med teater og skuespill. Etter studiet kan man for eksempel jobbe som scenekunstner, produsent, instruktør, skuespiller eller museumsformidler.

På studiet i teater og drama lærer man mange forskjellige teknikker, og gir mange muligheter etter studiet. (Foto: hivolda.no)

Lærere som bryr seg

Raymond Corrado Knutsen trekker også frem de gode lærerne ved instituttet som en god grunn til å studere på Høgskulen i Volda.

I dette studentmiljøet kan man fordype seg i teater og drama sammen med lærerne. Det er et tett miljø hvor lærerne er tilgjengelige. Knutsen liker å se på det som et treårig kunstneropphold.

– Det er opp til deg hvor mye gass du vil gi, sier han.

Det er et veldig godt studiemiljø på studiet i teater og drama i Volda, og beliggenheten er i vakre omgivelser ved Sunnmørsalpene. (Foto: hivolda.no/Jonas Közle.)

Oppfordring

Både Knutsen og Skogstad har en klar oppfordring til den som er usikker:

– Bare søk, det er ikke farlig. Hvis man er nysgjerrig er det bare å hoppe i det.

Skogstad startet med et årsstudium, før hun bestemte seg for å fullføre hele bacheloren. Det har hun ikke angret på.

– Man lærer så mye, og studentmiljøet er så bra. Det er mye samarbeid på tvers av linjer. Hvis man også er interessert i friluftsliv så er det et eldorado av muligheter, forteller Skogstad.

Søknadsfristen for bachelorgrad i teater og drama på Høgskulen i Volda er 15. april. Les mer om studiet og søk studieplass her!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM