Unge har ikke skapt ny kultur på minst 20 år. Hva ligger bak?

Nirvana mente at Nirvana burde låte som Nirvana. Og ikke som noe annet. Dagens unge tenker annerledes, skriver Bjørn Schiermer Andersen. (Foto: Pictorial Press Ltd/Alamy Stock Photo.)
Nirvana mente at Nirvana burde låte som Nirvana. Og ikke som noe annet. Dagens unge tenker annerledes, skriver Bjørn Schiermer Andersen. (Foto: Pictorial Press Ltd/Alamy Stock Photo.)
Ungdommen slik vi kjenner den, holder umerkelig på å forsvinne. Men vi skal være takknemlige for de som tar plassen, skriver sosiologiprofessor Bjørn Schiermer Andersen.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Sosiologiprofessor ved UIO, Bjørn Schiermer Andersen, skriver sin andre tekst i en serie om «Ungdommen nå om dagen». Lenke til den første teksten, «Hva skjedde med den sinte og rebelske ungdommen?» finnes i bunnen av siden.

La meg starte med å si det som det er: hvis du er under 30, stoler jeg ikke på deg. Du forstår det rett og slett ikke. Du vet ikke hvordan det var.

Men nå skal du høre!

Første gang jeg hørte Nirvana – på starten av 90-tallet – hørte jeg noe nytt. Noe jeg aldri hadde hørt før.

Og jeg er sikker på at Nirvana også oppfattet seg selv slik, at de selv mente at de hadde skapt en ny og annerledes sound. Og de hadde rett. Ingen andre band låt som Nirvana. Faktisk representerte hele den såkalte Grunge-bølgen noe nytt, en ny musikkstil. Slik så vi det i hvert fall. Vi som sto midt oppi det.

Annonse

Bevares, jeg forstår at ingenting kommer av ingenting. Musikalsk tærer Nirvana på inspirasjoner – fra blues til hardrock og en stor skvett punk – dypt rotfestet i den amerikanske rocketradisjonen. Men Nirvana gjorde ikke noe bevisst forsøk på å låte akkurat som disse inspirasjonene. Nirvana mente at Nirvana burde låte som Nirvana. Og ikke som noe annet.

Her gjemte det seg til og med et opprør. Et brudd med fortiden.

Fadermord

Tenk bare på hvordan de så ut. Uniformeringen med bondeskjorter og nedtonet normcore indikerte en kritikk av 80-tallets pompøse og utstyrsmettede hardrock. Det samme gjaldt musikken deres.

Slike fadermord er en del av en tradisjonell kulturell dynamikk. Det nye måtte unngå de etablert klisjeene som den forrige subkulturen stivnet i. God kultur var alltid ny kultur.

Slik hadde ungdomskulturen utviklet seg siden etterkrigstiden. Her oppstod helt nye kollektive og intensive muligheter for samvær rundt musikk som en følge av begynnende masseproduksjon av elektriske musikkinstrumenter og enklere tilgang til billig lyd- og forsterkerteknologi.

I tillegg kom 60-tallets velstandsboom der kjøpekraften øker, og ungdommen oppstår som et nytt profitabelt marked for mote og stil. Her oppstod ideen om ungdom som en ny «generasjon» med sin egen kultur, helt forskjellig fra de voksnes. De unge blir plutselig kulturbærende samtidig som musikk trår frem i sentrum av livsstilen deres på helt en ny måte. Det skjer en kollektiv eksplosjon av skiftende subkulturer, skiftende musikkulturer, som hadde en energi som vi har vanskelig for å forestille oss i dag. De hadde jo aldri sett det før. Det må ha vært helt vilt!

Men i dag ser det annerledes ut.

Les også: Å la elever streike skader kun elevene selv

Alt er retro

De unge har ikke skapt ny kultur – i hvert fall ikke musikkultur – de siste 20 årene.

Ungdommen, eller det som var ungdommen, holder på å forsvinne. Umerkelig, uten at vi helt har lagt merke til det, har et nytt syn på det kulturelle etablert seg. En ny tidsfølelse. Den nye musikken skal ikke lenger høres ut som om den er ny, men som om den er gammel. Den skal ikke høres ut som seg selv, men som noe annet, noe som har vært – en bestemt musikalsk genre, en musikalsk epoke, et bestemt historisk band.

Tidens kulturelle produkter – og her snakker jeg ikke bare om musikk – blir liksom født med en historisk indeks. De er «80-talls-», «60-talls-», «punk-», «Generasjon X-», «Beverly Hills 90210-» eller «Berlin-aktige». De etterligner bestemte stilparadigmer, design, subkulturer, teknologier eller medier fra siste halvdel av det 20. århundrets populærkultur.

Populærkulturen vrimler med 20-talls-, 70-talls- eller 80-talls-fester, hipsterkvartalene er fylt med retrokafeer, vintagebutikker, vinylbutikker og tradisjonelle barbersalonger; Y2K-moten fra 00-tallet gjentas som «Y2K»-mote hos dagens unge jenter, mens strømmetjenestene tilbyr serier som Mad Men, Stranger Things, The Deuce og Vinyl som til tross for alle forskjellighetene har det felles at de fascineres av 60-tallets, 70-tallets og 80-tallets materielle kultur.

De mest dedikerte retrofansene gjenoppvekker hele subkulturer og livsstiler (Roller-Girl-, Burlesque-, Rockabilly- eller Northern Soul-kultur). Før skapte man nytt, nå skaper man gammelt. Etter min mening er de kulturelle konsekvensene av denne tidsmessige omvendingen hverken fullt forstått av forskerne, populærkulturinteresserte kulturskribenter – eller av ungdommene selv.

Progressivt konservative

Et godt sted å starte er Greta van Fleets «Safari song» (2017). Eller Jack White. Det er som om at disse kunstnernes ambisjon om å lage noe nytt og unikt forstyrres av en like sterk impuls mot å «etterligne», å gjenskape en fortidig sound.

Men savner man et eget uttrykk, da misforstår man hva det handler om. Man bruker de gamle brillene der det kreves nye. Retroprodukter vil etterligne. Det er det som er hele poenget. Spørsmålet er snarere hvordan de gjør det.

Jeg tror grunnleggende sett at det kan skje på to måter: tidens retrofenomener etterligner enten det autentiske eller det inautentiske. Det handler enten om kjærlighet eller ironi. Og retrokulturen er full av begge deler – noen ganger i et spennende blandingsforhold. Men det er en helt avgjørende forskjell mellom de to perspektivene: mens de ironiske retrouttrykkene ødelegger noe som aldri burde vært skapt, redder de genuine retrouttrykkene noe som ikke må gå tapt.

De sistnevnte er de interessante her. De bevarer. Restaurerer. Gjenfinner noe glemt, noe forsvunnet: gjenoppdager medier, teknologier, design, subkulturer, estetiske universer som ufortjent har blitt kastet på forbrukerkulturens søppeldynge.

Retrokulturen gjør opprør mot motenes stadige endringer. Den forsvarer det som den tradisjonelle ungdomskulturen dumt har ofret i troen på at kulturen alltid beveger seg fremover, og at det nye – enten det er teknologi eller musikk – alltid er det beste. Min generasjon levde faktisk i denne villfarelsen da vi var unge. Vi burde ha visst bedre. Men likevel omfavnet vi ukritisk det nye.

Kanskje har denne tradisjonelle tidsfølelsen nå skapt så mye fortid, at fortiden endelig har begynt å ta hevn over nåtiden. Nå er det det som er blitt kastet bort – men som ikke burde ha blitt kastet bort – som har tiltrekningskraft. Så mange ting å redde og gjenoppdage.

Ungdommens tid som kulturbærende er over. I hvert fall på det musikalske området. Det kan man beklage. Men man bedrar seg selv for opplevelser hvis man ikke anerkjenner den progressive siden av ungdommens konservatisme.

Les også: Hva skjedde med den sinte og rebelske ungdommen?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM