På tide med lovendring

Bedre øl til folket!

Norge er et lite land, med et lite ølmarked. Derfor er det få internasjonale bryggerier som tar seg bryet med å brygge en særegen øl som forholder seg til norske særregler, skriver Martin Lie Jakobsen. (Foto: Terje Bendiksby/Scanpix.)
Norge er et lite land, med et lite ølmarked. Derfor er det få internasjonale bryggerier som tar seg bryet med å brygge en særegen øl som forholder seg til norske særregler, skriver Martin Lie Jakobsen. (Foto: Terje Bendiksby/Scanpix.)
Har du noen gang lurt på hvorfor ølet i butikken har 4,7 prosent alkohol? Denne tilfeldige grensen har alvorlige konsekvenser for oss ølentusiaster, skriver Martin Lie Jakobsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Øl-utvalget i butikkene er for dårlig, mener ølentusiast Martin Lie Jakobsen.

Norge har, som et av få land, en grense på 4,7 alkoholprosent for ølet som selges i butikk.

Dette har ført til et unødvendig dårlig tilbud til oss forbrukere. Bakgrunnen for dette er svært arbitrær, og har sin opprinnelse i noe så «gøy» som skatteklasser. For å gjøre en lang historie kort: Stortinget bestemte tidlig på 1900-tallet at man skulle beskatte alkohol med forskjellig styrke ulikt, samt at noe øl kun skulle selges på det som i dag er Vinmonopolet.

Derfor ble det i bryggerienes interesse at den ølen som var mest tilgjengelig, skulle ha et så høyt alkoholnivå som tillatt i den skatteklassen. Dette var rundt 4,7 prosent. Gjennom de siste 100 årene har det alltid vært slik, uten noen videre debatt.

Les også: Alkoholfri øl er mer populært enn noensinne. Vi har testet utvalget

Annonse

Best mulig pils

Det er ingen helsemessige anbefalinger som tilsier at grensen mellom øl og sterkøl bør gå på akkurat 4,7 prosent. Grensen er dermed selve definisjonen på arbitrær.

Det er to hovedgrunner til at denne grensen bør økes. Den ene er bryggeprosessen til pilsner, og den andre er tilgjengeligheten av importøl for oss forbrukere.

Jeg snakker ikke her om et frislipp av øl i butikkene, men heller om en liten økning i alkoholprosent, som vil gjøre at den norske pilsen vil smake bedre, samt muliggjøre en ny verden av importøl for oss forbrukere. Ved brygging av pilsner vil alkoholprosenten ligge et sted mellom 4 og 6. Likefullt er det verd å merke seg at de fleste pilsnere som lages i Europa og resten av verden, ender på rundt 5-5,2 prosent.

Dette handler i enkle trekk om bryggetekniske detaljer og hvordan man får den best mulige smaken. Da jeg var 16 år og på omvisning hos Hansa bryggeri, beklaget bryggerimesteren som viste oss rundt, seg over hvor mye bedre pils Hansa kunne laget hvis de bare kunne få økt alkoholprosenten til 5,2.

Grunnen til at jeg trekker frem pilsner, er at det er den desidert mest solgte øltypen i Norge, og dermed ville vært den øltypen som hadde tjent mest på en endring av lovverket.

Les også: Er du glad i denne øltypen? Da må du kanskje finne deg en ny favoritt

Et lite marked

Den andre hovedgrunnen til å øke alkoholprosenten i butikkøl er at dette vil åpnet det norske markedet for en mye større variasjon av importøl.

Norge er et lite land, med et lite ølmarked. Derfor er det kun et fåtall internasjonale bryggerier som ønsker å ta seg bryet med å brygge en særegen øl som forholder seg til norske arbitrære regler. Dette setter en effektiv stopper for at butikker som har spesialisert seg på å tilby et utvidet utvalg av øl, skal kunne tilby et bedre spekter til oss forbrukere.

Selv de bryggeriene som har tilpasset seg det norske lovverket, selger oss et dårligere produkt enn i resten av Europa. Det er en av grunnene til at Tuborg og Carlsberg smaker bedre i Danmark, Heineken smaker bedre i Nederland og Mythos smaker bedre i Hellas. Og det er denne kvaliteten jeg ønsker at vi også skal kunne nyte i Norge.

Motargumentet er at denne typen øl er tilgjengelig hos Vinmonopolet. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er et fåtall av polbutikkene som har spesialisert seg på øl, og hvis du bor i de mer grisgrendte strøkene av Norge, er du henvist til bestillingsutvalget. Videre tar Vinmonopolet inn bare et fåtall av alle de forskjellige øltypene som produseres rundt i verden.

Med bakgrunn i dette mener jeg at skatteklasse D, også kjent som butikkøl, som går fra 3,75 til 4,75 alkoholprosent, bør justeres til et tak på 6,0 alkoholprosent. For å gi oss bedre norsk øl, bedre utenlandsk øl og et bedre utvalg av øl i butikkene våre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg