Vernissageguiden
Oslo

Dette er utstillingene du burde få med deg i Oslo i sommer

Louise Bourgeois fotografert i sitt hjem i 20th Street i New York City, i 2000. (Foto: Jean-François Jaussaud.)

Fransk mester i imaginære møter

Sommeren er her og det betyr dessverre også at Vernissageguiden tar seg en velfortjent ferie.

Men frykt ikke, for selv om det er et opphold i nye utstillingsåpninger, så er sommeren også en perfekt mulighet for å titte innom alle de utstillingene man kanskje ikke rekker i en hektisk hverdag.

Louise Bourgeois’ «Imaginære samtaler» ved Nasjonalmuseet er en av disse utstillingene.

Bourgeois nektet å slå seg til ro med et fast uttrykk, og hadde en variasjon i stiler og teknikker. I utstillingen får vi bli kjent med den fransk-amerikanske kunstneren i møter med 50 andre kunstnere. Blant disse «andre» finner vi kjente navn som Edvard Munch, Marie Laurencin, Pablo Picasso, Alberto Giacometti, Arshile Gorky, Louise Nevelson, Senga Nengudi, Alina Szapocznikow, Seni Awa Camara, Nan Goldin, Robert Gober og Rosemarie Trockel.

En utstilling som er verdt de stive billettprisene til Nasjonalmuseet.

 

Foto: Sara Angelica Spilling.

Fire lovende

Vigelands museet holder åpent med Eckbos Legat jubileumsutstilling denne sommeren.

Kunstnerne som er valgt ut for å stille ut er Andrea Scholze, Einar Grinde, duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong, og Lin Wang.

De fire prosjektene finner sin fellesnevner i det å se til fortiden, både den nære og den fjerne, for å forberede oss på fremtiden. І denne fellesnevneren finner vi en humoristisk vri kombinert med et alvor det er verdt å reflektere over. Det visuelle utrykket er likevel utrolig variert og veldig spennende. En taktilitet som må oppleves på nært hold.

Andrea Scholze er blant en av de mest lovende unge kunstnerne her til lands, ifølge eksperter Subjekt har snakket med, så dette kan også være en god mulighet til se hennes arbeider.

Utstillingen markerer 100-års jubileet til Eckbos Legat. De fire kunstprosjektene er valgt ut blant 109 søkere. I løpet av utstillingsperioden vil juryen velge ut ett av prosjektene som mottar et stipend på 200.000 kroner.

Felix Gonzales-Torres ««Untitled» (Blue Placebo)» (1991) har blitt vist ved flere anledninger på Astrup Fearnley de siste årene. Arbeidet er i konstant foranring, da dimensjonene varierer og publikum kan plukke med seg sukkertøy fra installasjonen. Exhibition view, Before Tomorrow, 2023. © Astrup Fearnley Museet. (Foto: Christian Øen.)

30 år med samtidskunst

Astrup Fearnley fyller 30 år i sommer, og feirer som seg hør og bør med å vise frem skatter fra egen samling.

Og for en gavepakke av en utstilling. Ikke bare får vi gjensyn med kjente og kjære favoritter fra arkivet, museet byr også på verk publikum aldri har fått oppleve før.

Utstillingen fyller begge museumsbyggene og rommer mer enn 100 verk fra en av Europas mest omfattende samlinger med internasjonal samtidskunst.

Astrup Fearnley-samlingen består av mer enn 1500 verk så museet har hatt mye å velge i når de nå skal vise seg fra sin beste side.

Ikke bare er «Before Tomorrow», som utstillingen heter, en deilig nostalgitur for dem som har et langt forhold til museet. den gir også noe nytt og spennende.

 

Gunvor Nervold Antonsen ved kunstnernes hus.

Kunsten å la seg overvelde

Utstillingen «De fleksible» av Gunvor Nervold Antonsen er en spektakulær kunstopplevelse man absolutt bør unne seg i sommer.

Utstillingen viser intet mindre enn fire nye verksserier laget for Kunstnernes Hus, eksklusivt med andre ord.

I et energisk og grovskårent formspråk utforsker Nervold Antonsen samfunn, eksistens og identitet, alltid i samspill med naturens grunnleggende krefter og sykluser. Det er en kraft til stede i kunstnerens bruk av materialer og teknikker, en motstand som gir inngang til verkenes tematikk.

Antonsen tar her for seg tematikken gjennom en rekke ulike uttrykksformer, og vi får både skulpturer, lydarbeid og tekstilmontasje, for å nevne noe. De varierte uttrykksformene gir en energi til utstillingen som fyller rommene på kunstinstitusjonen.

«Samlerens blikk» viser høydepunktene i Würth-samlingen. (Foto: Vegard Kleven.)

Et lite stykke kunsthistorie

En snau halvtime utenfor Oslo kan du ta en en reise innen europeisk og amerikansk kunsthistorie.

I utstillingen «Samlerens blikk» får vi kremen av Würth-samlingen.

På den ene siden er det samlerens interesse for samtidsskulptur, her representert ved slående skulpturer av Tony Cragg, David Nash og Stephan Balkenhol.

Maleriene i utstillingen viser de tyske tyngdepunktene, fra klassisk modernisme og Emil Nolde, gjennom etterkrigstidens abstraksjoner representert av Willi Baumeister og Emil Schuhmacher, til viktige stemmer i samtidskunsten som Gotthard Graubner, Anselm Kiefer, Georg Baselitz, Markus Lüpertz og Gerhard Richter.

Videre presenteres samlingens internasjonale bredde gjennom klassisk meksikansk maleri ved Rufino Tamayo og ved japansk kunst ved Kazuo Shiraga, ofte kalt performancekunstens grunnlegger.

Momentum ved Galleri F15. (Foto: Eivind Lauritzen/Galleri F15.)

Kunstkaos i idylliske omgivelser

Momentum-biennalen er blant Kunst-Norges store begivenheter.

2021-utgaven skapte kontrovers og nyhetsoverskrifter, men nå er Galleri F 15 tilbake med en «vanlig» biennale.

Skjønt helt vanlig er den ikke. I stedet for å ha en overordnet kurator, har F 15 og Momentum inngått et samarbeid. Det er Tenthaus som har kuratert utstillingen.

Resultatet er så varier at det har irritert flere anmeldere, men det likevel ingen grunn til at det skal bli kjedelig: Årets Momentum-utstilling spiller aktivt på publikumsdeltagelse, og har valgt å fokusere på stedstilhørigheten til idylliske Jæløy.

Med andre ord, utstillingen er kanskje et kunstnerisk kaos av dimensjoner, men det er en opplevelse du sent vil gjemme. Noe man kanskje kan trenge oftere innen kunsten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar