Hvorfor sanksjoneres J. K. Rowling hardere enn voldsutøvere og nazister?

Det er svært problematisk å frata kunstnere og skapere ære og eierskap for egne verk grunnet deres mer eller mindre kontroversielle meninger, skriver Ingrid Løseth Takle.
Det er svært problematisk å frata kunstnere og skapere ære og eierskap for egne verk grunnet deres mer eller mindre kontroversielle meninger, skriver Ingrid Løseth Takle.
Museet som fjerner forfatterens navn fra en utstilling, prøver samtidig å profittere på hennes verk. Man kan spørre seg hvem som er kald og hjerteløs, skriver Ingrid Løseth Takle.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lektor-student Ingrid Løseth Takle skriver om reaksjonene mot J.K.Rowling for hennes uttalelser om kjønn.

Mandag publiserte Subjekt en nyhet hvor det kommer frem at popkulturmuseet i Seattle fjerner J. K. Rowling fra sin Harry Potter-utstilling.

Tidligere har det internasjonale rumpeldunkforbundet valgt å endre navn på sporten, som er oppfunnet av Rowling, for å ta avstand fra forfatteren. Det er en kjent sak at J. K. Rowling er «kansellert» grunnet omstridte uttalelser om transpersoner. Hun skal blant annet ha påstått at menstruerende personer kalles kvinner, hvilket har skapt furore.

Det er svært problematisk å frata kunstnere og skapere ære og eierskap for egne verk grunnet deres mer eller mindre kontroversielle meninger.

Transperson og prosjektsjef ved Mopop (Museum Of Pop Cuture) i Seattle, Chris Moore, forklarer avgjørelsen om å fjerne Rowlings navn fra Harry Potter-utstillingen blant annet med at «det er en kald, hjerteløs og gledessugende størrelse i Harry Potter- verdenen.» Det er henvisning til Rowling og hennes uttalelser om transpersoner.

Annonse

Tilsynelatende er det ikke et problem for Mopop å benytte seg av Rowlings bokserie for å tiltrekke seg betalende besøkende, til tross for at de mener hennes uttalelser er så forkastelige at museet ikke vil assosieres med forfatteren. De frarøver henne rettmessig ære grunnet kontroversielle uttalelser, men profitterer på hennes verk.

Det er kanskje verdt å stille spørsmål ved hvem som er kald og hjerteløs?

Les også: Putins forsvar av J.K. Rowling viser kulturkrigens destruktive potensial

Ikke blant de heldige

Den norske forfatteren Knut Hamsun (1859-1952) var ved sine fulle fem og nazist i sin levetid, og har i dag et senter oppkalt etter seg.

Hans åpenbart problematiske politiske ståsted endrer ikke det faktum at han var en genial forfatter. Artisten Chris Brown har blitt dømt for vold, men har fremdeles stor følgerskare og høye lyttertall grunnet sin populære musikk.

Hvorfor sanksjoneres Rowling så mye hardere enn nevnte personer?

Er kontroversielle uttalelser om kjønn vanskeligere å tolerere enn antisemittisme og vold?

Store deler av Harry Potter-verdenen vil ikke lenger assosieres med sin egen skaper. Ikke fordi hun har gjort noe kriminelt, men fordi hun har uttalt seg på tvers av det som er politisk korrekt.

Kunstnere og skapere har rett på eierskap til egen kunst uavhengig av politisk synspunkt, livssyn eller uttalelser som kan ansees som kontroversielle. Dette virker å gjelde for enkelte kunstnere, men Rowling har ikke vært blant de heldige.

Det er ikke til å stikke under en stol at J.K. Rowling er hjernen bak Harry Potter-verdenen, uansett hvor mye innsats det legges i å viske hennes navn ut av bøkene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar