Ga tillatelse før hun døde

Tidligere uutgitt Sinéad O’Connor-låt i BBC-drama

Sinéad O'Connors låt er å høre i avslutningsepisoden av serien «The Woman in the Wall». (Foto: David Corio/Redferns.)
Sinéad O'Connors låt er å høre i avslutningsepisoden av serien «The Woman in the Wall». (Foto: David Corio/Redferns.)
Nylig avdøde Sinéad O'Connor slipper ny sang i tv-serie om den katolske kirkens grusomheter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny låt av Sinéad O'Connor å høre i TV-drama om katolske mødrehjem.

En ny sang av Sinéad O’Connor var sist helg å høre i avslutningsepisoden av det sterke BBC-dramaet «The Woman in the Wall».

Serien handler om institusjonene Magdalene Laundries, som katolske nonner drev i Irland fra 1700-tallet og frem til 1990-tallet. De er blitt sammenlignet med arbeidsleirer for ugifte, gravide jenter og kvinner.

Sinéad O’Connor skrev sangen «The Magdalene Song» om dette, og ga før hun døde i juli produksjonsselskapet tillatelse til å bruke den i serien.

Les også: Nå er hun en av landets mektigste kunstnere

Annonse

Har jobbet med O’Connors uutgitte album

I låten – å høre i siste episode vist søndag – synger hun om smerten i å miste et barn, og sine egne erfaringer fra en lignende institusjon som hun oppholdt seg på som 15-åring etter å ha blitt tatt for butikktyveri.

Produsent av O’Connors musikk den siste tiden, David Holmes, forteller The Guardian at han fjernet musikken på første halvdelen av sangen, så «The Magdalene Song» synges a cappella til å begynne med før den avsluttes med en stor finale.

– Den første halvdelen er hjerteskjærende, mens den andre halvdelen er pur trass. Det var utrolig å høre og se Sinéads stemme og hvordan innholdet av sangen ble flettet sammen med historien, sier Holmes.

Han jobbet med den irske sangfuglens 11. og hittil uutgitte album og sier at hovedkarakteren i «The Woman in the Wall», spilt av Ruth Wilson, minner ham om Sinéad.

– Min store sorg er at hun ikke er her for å se serien.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar