Stadig færre ønsker statsstøttet kunst. Alle disse er ikke nødvendigvis kunstfiendtlige

Klassisk kunst eksisterte lenge før opprettelsen av det norske kulturrådet i 1965. Selv Nationaltheatret ble drevet uten statsstøtte frem til 1927, og ble ikke 100 prosent statlig finansiert før i 1995, skriver Øyvind J.V. Evenstad. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Klassisk kunst eksisterte lenge før opprettelsen av det norske kulturrådet i 1965. Selv Nationaltheatret ble drevet uten statsstøtte frem til 1927, og ble ikke 100 prosent statlig finansiert før i 1995, skriver Øyvind J.V. Evenstad. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Det finnes estetiske argumenter mot å støtte samtidskunst over statsbudsjettet, skriver Øyvind J.V. Evenstad.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Øyvind J.V. Evenstad, lektor og skribent med mastergrad i filosofi, skriver om støtte til offentlig finansiert kunst.

En ny undersøkelse viser at andelen nordmenn som mener det er viktig å støtte kunst og kultur over statsbudsjettet er synkende.

Kunstner Nora Nesheim sier til Subjekt at det kan skyldes de mange eksemplene på statlig pengebruk som Are «Sløseriombudsmannen» Søberg har trukket frem over de siste årene. Folk virker ikke interessert i å støtte alle slags rare avantgarde-prosjekter med sine egne skattepenger.

Dette reiser spørsmålet om hvorvidt staten i det hele tatt bør gi støtte i form av penger til kunst og kultur (annet enn i offentlige bygninger og lignende). Jeg er ingen liberalist som mener at statsstøtte er prinsipielt galt i seg selv, men det finnes motargumenter som bør tas på alvor.

Minst ett av disse bygger til og med på et estetisk grunnlag. Motstanderne av statsstøtte bør derfor ikke skjæres over én kam som «kunstfiendtlige».

Annonse

Les også: Nordmenn blir mindre glade i å bruke skattepenger på kunst

Overlever uten statsstøtte

Et vanlig og tiltalende argument for statsstøtte er at den virkelig gode, klassiske høykulturen, som operaer og symfoniorkestre, ikke kan overleve med mindre den får støtte fra staten.

Folk flest vil stort sett bare høre på masseprodusert popmusikk som Taylor Swift, så det er bare denne typen kultur som ville ha eksistert i en verden uten Kulturrådet – selv om den ikke er like god fra et objektivt ståsted.

Til dette argumentet kan man svare to ting. For det første: kommersiell suksess er en gjenspeiling av hva folk liker – på godt og vondt. Hvis man mener at klassisk kunst er den beste, bør man støtte den ved å bruke pengene sine på den. Folk gjør dette i stor grad allerede, men de kunne ha gjort enda mer hvis de ikke var nødt til å betale over skatteseddelen for kunst de ikke liker i tillegg.

For det andre: det er et historisk faktum at klassisk kunst eksisterte lenge før opprettelsen av det norske kulturrådet i 1965. Det var først da at hoveddelen av inntektene til diverse kunst- og kulturinstitusjoner begynte å komme i form av tilskudd fra staten. Tidligere overlevde disse institusjonene på en blanding av private donasjoner, billettsalg, innsamlinger og lignende. Selv Nationaltheatret ble drevet uten statsstøtte frem til 1927, og det ble ikke 100 prosent statlig finansiert før i 1995.

Les også: Vi kan ikke tillate at folk kanselleres som følge av påstander i mediene

Vanskelig å se en løsning

Det finnes som nevnt et estetisk argument mot statsstøtte, som går ut på at støtten fører til en utvanning av kunstbegrepet og mer dårlig kunst på bekostning av den gode kunsten. Man godtar premisset til det første argumentet for statsstøtte, nemlig at det finnes noen typer kunst som er bedre enn andre, men stiller spørsmål ved om statlig finansiering er den beste måten å fremme god kunst på.

Kulturrådet styres etter prinsippet om «armlengdes avstand», som betyr at det ikke er staten som avgjør hvilke kunst- og kulturuttrykk som skal få støtte. Den bevilger bare penger til et uavhengig faglig organ som tar avgjørelser og fordeler pengene. Noe annet ville vært kontroversielt i et pluralistisk samfunn der staten er nøytral i forhold til estetiske vurderinger. Baksiden er at nesten hva som helst i teorien kan få statsstøtte.

Så om Vegard Vinge har fått 37 millioner kroner i statsstøtte over 12 år for å blant annet gjøre det han gjør med maling, er det ikke så mye man kan si imot det. Det er tross alt kunst, og staten vil ikke ta stilling til om den er god eller dårlig. Husk bare på at dette er 37 millioner kroner som kunne ha blitt brukt til operaer og symfoniorkestre i stedet.

Det finnes ingen åpenbar løsning på dette problemet så vidt jeg kan se, men de ovennevnte argumentene bør tas med i debatten. Vi bør anerkjenne at motstanderne av statsstøtte ikke nødvendigvis er kunstfiendtlige; kanskje de bare ikke liker deler av den kunsten som får støtte i dag og skulle ønske at disse pengene ble brukt på en mer fornuftig måte.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner