Å ikke stille krav til elevene er å gjøre dem en bjørnetjeneste

Omsorg er ikke forbeholdt det å skulle dulle med, tilrettelegge for og skåne elevene. Jeg tenker heller tvert om, skriver Espen Oseid Danielsen. (Foto: Annie Spratt.)
Omsorg er ikke forbeholdt det å skulle dulle med, tilrettelegge for og skåne elevene. Jeg tenker heller tvert om, skriver Espen Oseid Danielsen. (Foto: Annie Spratt.)
Stadig flere endringsforslag i skolen undergraver troen på de unge, skriver Espen Oseid Danielsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Artikkelforfatter er skeptisk til følgende seks tiltak: leksefri skole, skroting av eksamen, fjerne karakter i orden og oppførsel, fjerne fraværsgrensen, differensiere og kvotere opptak til den videregående opplæringen, og senere skolestart.

Dagens politiske debatt om skole virker som et slags verdensmesterskap i å være overforsiktige, skånende og uansvarlig.

Jeg frykter at den norske skolen i fremtiden vil innføre følgende seks tiltak: leksefri skole, skroting av eksamen, fjerne karakter i orden og oppførsel, fjerne fraværsgrensen, differensiere og kvotere opptak til den videregående opplæringen, og senere skolestart.

Til sammen utgjør disse tiltakene en form for voksen barnehage, hvor elevene ikke blir stilt krav til. Når vi skal danne, utvikle og forberede elevene på det voksne liv, er det bare sunt og nødvendig å også gi dem et forhold til plikter. Man må bli satt til gjøremål som er kjedelige, langtekkelige og utfordrende.

Lekser er viktig

Omsorg er ikke forbeholdt det å skulle dulle med, tilrettelegge for og skåne elevene. Jeg tenker heller tvert om.

Annonse

Omsorg er å stille elevene i den posisjonen at de gis best mulig sjanse til å håndtere sitt eget liv. Ta ansvar for sitt liv, gjennom gode valg, standhaftighet og disiplin. Hele vårt velferdssystem er totalt avhengig av at flest mulig forsørger seg selv.

Om en skole skal bli leksefri eller ikke, bør være opp til den enkelte skole og skoleeier. Jeg har forståelse for at lekser kan gagne de som har ressurssterke familier, da det ofte vil være hjelp å få etter endt skoledag. Likevel er ikke det å avskaffe lekser et farbart og fornuftig tiltak.

Elevene trenger å få oppgaver som skal løses, slik at de selv og lærerne kan få oversikt og kunnskap om deres nivå og utvikling. En yndet løsning vil være at skolene tilbyr rikelig med leksehjelp i løpet av skoledagen, slik at forskjeller i hjemmet vil få mindre betydning.

Les også: Skoleeksperimentet som ikke gikk etter læreplanen

Eksamen må bestå

Å skrote eksamen vil være å gjøre elevene en bjørnetjeneste. Mange av elevene vil komme til å møte lange og utfordrende eksamenssituasjoner i sin høyere utdanning. Også innen yrkesfag er det eksamener som skal bestås og forventninger som skal innfris.

Vi skal også ha i tankene de mange som faktisk lykkes på eksamen slik det er i dag. Det kan ikke alltid tas utgangspunkt i de som ikke mestrer ulike situasjoner, for så å legge opp hele systemet basert på disse elevene.

Å fjerne karakter i orden og atferd vil innebære en naiv, blåøyd og uansvarlig regulering av skolens ordensreglement og mulighet for sanksjoner. Både skolens ledelse og lærerne er nødt til å kunne reagere på oppførsel som hverken er passende, lovlig eller i tråd med andre elevers rett til et trygt og godt skole- og læringsmiljø. Særlig viktig er det i disse tider, hvor vi ser en økning i vold og lovbrudd fra aldersgruppen 13-18 år.

Fraværsgrensen har fått mange elever som ellers ville ha stått i stor fare for å droppe ut, til å møte fysisk til undervisning. Dette er en av flere positive konsekvenser som fraværsgrensen har medbrakt. Krav til oppmøte burde være en selvfølge, og det er bekymringsfullt å lese alle de som ikke ønsker noen form for regulering av fravær, eller en betydelig lemping på reglene om tilstedeværelse.

Les også: Radikal og forfriskende kritikk av skolen

Hva med å legge seg tidligere?

I Oslo har særlig SV ropt høyt om å innføre en annen opptaksordning til videregående opplæring enn hva som er dagens praksis.

Det går ut på at det kun er 50 prosent av de med best karakterer som får innvilget opptak, mens resterende 50 prosent fordeles på elever med lavere snitt. Hovedformålet er at det ikke skal dannes «eliteskoler» i byene, og at man skal få mer mangfold i skole- og klassemiljøene.

Konsekvensen er det de dyktigste og hardtarbeidende elevene som må ta. Halvparten av elever med meget gode resultater fra ungdomsskolen vil oppleve at det ikke lønte seg å arbeide så hardt. De får ikke som fortjent. Hvilket signal sender dette?

Avslutningsvis kan vi se at det nå flere steder er startet opp prøveordninger med senere skolestart. Fremfor å starte skoledagen eksempelvis kl. 8:15 vil man forrykke starten til kl. 9:00. Dette er begrunnet i at elever sover for lite. Så i stedet for å mane elevene til å legge seg tidligere, helst uten telefonen under puten, skal samfunnet tilpasse seg deres verden.

Jeg har ingen problemer med å se at intensjonene er gode i alle disse tiltakene, men det betyr ikke at det er fornuftige og riktige tiltak. Ikrafttredelse av disse seks tiltakene vil redusere mennesker til individer det ikke stilles forventinger til. Det er et nedsettende og undervurderende syn på vår art.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen