Ikke bare følger hun deg med øynene. Giftig er hun også

Det gåtefulle – og giftige – maleriet «Mona Lisa» (1503) av Leonardo da Vinci henger i Louvre i Paris. (Foto: Getty.)
Det gåtefulle – og giftige – maleriet «Mona Lisa» (1503) av Leonardo da Vinci henger i Louvre i Paris. (Foto: Getty.)
Nye analyser av «Mona Lisa» avslører at Leonardo da Vinci brukte et giftstoff da han malte det sagnomsuste mesterverket.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nye analyser av «Mona Lisa» avslører at Leonardo da Vinci brukte plumbonakritt i malingslaget. Dermed kunne malingen tørke raskere.

Nye analyser av «Mona Lisa», det gåtefulle maleriet, avslører at Leonardo da Vinci brukte giftstoffet plumbonakritt i malingslaget – en banebrytende teknikk.

Ved hjelp av røntgenstråler har forskere analysert den kjemiske strukturen på en liten flekk av det berømte kunstverket.

Analysen har gitt ny innsikt i teknikkene da Vinci brukte for å male sitt verdensberømte portrett av kvinnen med det utsøkte, gåtefulle smilet.

Forskere mener at da Vinci, kjent for å være svært kunnskapsrik, nysgjerrig og oppfinnsom, kan ha vært i et spesielt eksperimentelt humør da han begynte å jobbe med Mona Lisa tidlig på 1500-tallet.

Annonse

Oppskriften på oljemalingen som da Vinci brukte som grunnlag på panelet av poppeltre, har en helt særegen, kjemisk signatur.

– Da Vinci elsket å eksperimentere, og hvert av maleriene hans er helt forskjellige teknisk, forteller Victor Gonzalez, studiens hovedforfatter og kjemiker ved Frankrikes fremste forskningsorgan CNRS.

Les også: Nikolai Torgersen er kjøpt opp av Vestfossen. Museet vurderer aldersgrense

En helt spesiell teknikk

Gonzalez har studert de kjemiske sammensetningene til flere titalls verk av da Vinci, Rembrandt og andre kunstnere.

– Det er interessant å se at da Vinci faktisk brukte en helt spesiell teknikk da han la grunnlaget for portrettet av Mona Lisa, sier Gonzalez i et intervju med nyhetsbyrået AP.

Helt konkret fant forskerne en sjelden og svært giftig forbindelse, plumbonakritt, i Leonardos første lag med maling.

Oppdagelsen bekreftet for første gang det kunsthistorikere tidligere bare hadde antatt: at Leonardo mest sannsynlig brukte blyoksidpulver for å tykne og hjelpe til med å tørke malingen da han begynte å jobbe med «Mona Lisa». Det berømte maleriet henger i dag bak et beskyttelsesglass i Louvre-museet i Paris.

Les også: Kunstredaktør sparket etter Palestina-støtte. Nå slutter kollegene i protest

Leonardo da Vinci, «Mona Lisa» (1503). (Foto: Louvre.)
Leonardo da Vinci, «Mona Lisa» (1503). (Foto: Louvre.)

– Ekstremt viktige nyheter

Carmen Bambach, en spesialist i italiensk kunst og kurator ved New Yorks Metropolitan Museum of Art, som ikke har vært involvert i studien, karakteriserer oppdagelsen som svært spennende.

– All innsikt i da Vincis maleteknikker er ekstremt viktige nyheter for kunstverdenen, mener hun.

– Det at man har funnet plumbonakritt i maleriet vitner om da Vincis lidenskapelige og konstante eksperimentering som maler. Det gjør ham både tidløs og moderne, skriver Bambach i en epost til AP.

– Alt Leonardo laget, er svært interessant. Han var både kunstner, kjemiker og fysiker – han hadde mange ideer, og han eksperimenterte mye, sier Gilles Wallez, professor ved Sorbonne-universitetet i Paris og en av forskerne bak den nye studien, til nyhetskanalen CNN.

Les også: Kunstner beklager rasistiske uttalelser

Ikke synlig for det blotte øye

Fragmentet av maling fra basislaget som er blitt analysert, er knapt synlig for det blotte øye. Det er ikke større enn diameteren til et menneskehår og stammer fra øverste, høyre kant av maleriet.

Forskerne kikket inn i atomstrukturen ved hjelp av røntgenstråler i en synkrotron, en stor maskin som akselererer partikler til nesten lysets hastighet. Prosessen gjorde det mulig å avsløre flekkens kjemiske sammensetning.

Plumbonakritt er et biprodukt av blyoksid. Forskerne mener derfor med stor sikkerhet at Leonardo da Vinci brukte pulveret i malingsoppskriften sin.

– Plumbonakritt viser virkelig et fingeravtrykk av oppskriften hans. Det er første gang vi faktisk kan bekrefte dette kjemisk, sier Gonzaelez.

Leonardo da Vinci, «Mona Lisa» (1503), på Louvre i Paris. (Foto: Flickr.)
Det er alltid lang kø for å se Leonardo da Vincis «Mona Lisa» (1503) på Louvre. (Foto: Flickr.)

– Ble gitt videre i århundrer

Også den nederlandske mesteren Rembrandt kan senere ha brukt en lignende oppskrift da han malte sine bilder på 1600-tallet; Gonzalez og andre forskere har også tidligere funnet plumbonakritt i arbeidet hans.

– Det forteller oss at disse oppskriftene ble gitt videre i århundrer. Det var en veldig god oppskrift, fastslår Gonzalez.

Leonardo antas å ha oppløst blyoksidpulver, som har en oransje farge, i linfrø- eller valnøttolje ved å varme opp blandingen for å lage en tykkere, raskttørkende masse.

– Det du får, er en olje som har en veldig fin gylden farge. Og den har en konsistens som honning, forteller Gonzalez.

Mye mystikk

«Mona Lisa», som Louvre opplyser er et portrett av Lisa Gherardini, kona til en florentinsk silkehandler, har i alle tider ført til spekulasjoner på grunn av det underfundige smilet og uutgrunnelige blikket.

Kvinnen på bildet er også kjent for å følge tilskueren med blikket. Men det mystiske blikket kommer faktisk ikke fra at hun ser deg i øynene, ifølge forskere fra det tyske Universitetet i Bielefeld, ser hun rett til siden for deg, eller kanskje på ditt høyre øre.

Og selv om forskere stadig avslører nye hemmeligheter knyttet til verket, inneholder det fortsatt mye mystikk.

– Det er mange, mange flere ting å oppdage, helt sikkert. Vi skraper nok knapt i overflaten, mener Gonzalez.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker