Munchmuseet har inngått et samarbeid med et av verdens største IT-konsulentselskaper for å ta i bruk kunstig intelligens for å gi Edvard Munchs verk nytt liv.
– Det har vært utrolig å se hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan brukes til å bringe en kunstners verk til live på måter de aldri kunne ha forestilt seg, sier museumsdirektør Tone Hansen, og fortsetter:
– Vi tror dette samarbeidet vil hjelpe oss med å nå ytterligere ut til et globalt publikum som er interessert i å lære mer om museet vårt, og det fascinerende livet til Edvard Munch.
Les også: Ny personlig rekord for Edvard Munch
Skal nå nytt publikum
– Samarbeidet er et flott eksempel på hvordan teknologi kan brukes til å forbedre og berike vår kulturelle opplevelse, skriver Tata Consultancy Services (TCS) i en e-post til NTB.
Dette skal brukes til å engasjere publikum.
TCS skriver videre at kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) skal skape en helt unik kunstopplevelse ved å bringe Edvard Munchs kunstverk til live på nye måter:
– Ved å kombinere kunst og teknologi kan man nå ut til publikum på en helt ny måte og skape en unik og engasjerende opplevelse.
TCS skriver videre at kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) skal skape en helt unik kunstopplevelse ved å bringe Edvard Munchs kunstverk til live på nye måter.
Det var Munchmuseet som henvendte seg til TCS med forespørsel om å skape en sanntidsopplevelse basert på Munchs omfattende samling. TCS og museet skal sammen designe, utvikle og teste KI- og ML-løsninger knyttet til museets database med rundt 7.000 originaltegninger.