KI er kulturpolitikk. Og regjeringen henger etter

Den svenske kulturministeren Parisa Liljestrand (M) opprettet en egen KI-enhet i sitt departement, som skal blant annet se på opphavsrett. Norges nye kulturminister, Lubna Jaffery (AP), har ikke vist lignende handlingskraft, skriver kulturpolitisk talsperson i Høyre, Tage Pettersen. (Foto: Linn de Lange).
Den svenske kulturministeren Parisa Liljestrand (M) opprettet en egen KI-enhet i sitt departement, som skal blant annet se på opphavsrett. Norges nye kulturminister, Lubna Jaffery (AP), har ikke vist lignende handlingskraft, skriver kulturpolitisk talsperson i Høyre, Tage Pettersen. (Foto: Linn de Lange).
Kunstig intelligens (KI) bekymrer mange kulturarbeidere, som frykter å bli erstattet av maskiner. Kulturpolitikere må derfor følge ekstra nøye med, skriver Tage Pettersen (H).
Om skribenten
Tage Pettersen er kulturpolitisk talsperson i Høyre og stortingsrepresentant.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstig intelligens (KI) inntar kulturlivet.

Kunstig intelligens (KI) er på inntog i kulturfeltet.

I USA har vi sett den største storstreiken i skuespillerbransjen på 63 år. De frykter å bli erstattet av maskiner. Forfattere saksøker Meta og OpenAI. Store opprop mot KI signeres av anerkjente forfattere som Dan Brown og Margaret Atwood. De krever at KI slutter å plagiere verkene deres. Norske forfattere uttrykker misnøye med at deres bøker brukes for å trene KI-roboter. Og stemmeskuespillere føler seg spesielt utsatt for KIs påvirkning på kulturbransjen.

Tidligere kulturminister, teatersjef og skuespiller, Ellen Horn, sa nylig til NRK at hun frykter for skuespillernes yrke: «Det er et kjempeskummelt scenario som bretter seg ut i dette landskapet. Hjelpe meg så mange farer jeg ser».

Kunstig intelligens har betydelig innvirkning på flere områder knyttet til kreative produksjoner, etikk, kreativitet, intelligens, individualitet, eierskap, opphavsrett og åndsverk. Når maskiner lager bilder, musikk, filmer, skriver bøker, og til og med vinner kunstkonkurranser, er det ikke rart at kulturfolk er bekymret.

Annonse

KI har allerede begynt å påvirke forretningsmodeller, tilgjengelighet og forbruksmønstre innen kultursektoren. Derfor var det overraskende at da regjeringens etterlengtede kunstnermelding kom i sommer, berørte den nesten ikke tematikken i det hele tatt.

Les også: Kunstig intelligens kan knuse karakterskalaen

Regjeringens tapte mulighet

Allerede sist vinter utfordret Høyre den tidligere kulturministeren Anette Trettebergstuen (AP) i Stortingets spørretime om problemstillingene knyttet til KI. Den gang virket det faktisk som om regjeringen var opptatt av problemstillingen, noe som gjør sommerens kunstnermeldings manglende fokus på KI til en tapt mulighet.

Sist uke tok Høyre opp KI og kultur på nytt i Stortingssalen. Bakgrunnen var denne gangen at Høyre har lagt frem en egen strategi for KI, og fremmet en rekke forslag til konkrete tiltak, også på kulturfeltet.

Nå haster det at regjering kommer på banen. Den svenske kulturministeren Parisa Liljestrand (M) opprettet en egen KI-enhet for kulturspørsmål i sitt departement. Enheten skal blant annet se på spørsmål knyttet til opphavsrett.

Det er oppmuntrende å se slik kulturpolitisk handlekraft, og at man tar utfordringene og mulighetene KI gir på kulturfeltet på alvor. Det bør vår nye kulturminister også notere seg. Den nye kulturministeren Lubna Jaffery (AP) har snart sittet i statsrådsstolen i et halvt år. Hvordan kunstig intelligens vil påvirke kunstneres hverdag, bør stå høyt på hennes agenda, og hun må handle raskt om hun skal klare å skape trygghet hos en bransje som opplever fremtidsuro. Til nå har hun ikke maktet dette.

Norge har gode forutsetninger for å lykkes med kunstig intelligens. Men det forutsetter at kulturministeren er på hugget og er interessert i hele feltet. Det vil hun få flere muligheter til å vise den kommende tiden, med blant annet den nye offentlig utredningen (NOU-en) på musikkområdet, som ligger like om hjørnet. Regjeringen er også i gang med å lage en ny nasjonal digitaliseringsstrategi. Den skal etter planen legges frem 2024. Vi i Høyre forventer at begge disse meldingene løfter både utfordringene og mulighetene teknologien gir på kulturfeltet.

Les også: Kunstig intelligens skal sensurere «hatprat» i «Call of Duty»

Lovverket må oppdatertes i tråd med teknologien

Samtidig er det viktig å få på plass et internasjonalt rammeverk. Dette er globale utfordringer, og det er spesielt godt å se at særlig EU aktivt jobber for å få på plass et solid regelverk.

Først sist uke sendte regjeringen på høring endringer i åndsverksloven for å implementere EUs digitalmarkedsdirektiv og nett- og videresendingsdirektiv som EU vedtok i april 2019. I fremtiden må vi forvente et høyere tempo og høyere prioritering på dette arbeidet. Regulering av immaterielle rettigheter krever et mer effektivt samarbeid på tvers av landegrenser.

Høyre mener også at mange av lovene i Norge i dag er gammeldags i møte med KI. Derfor vil vi også gjennomføre en lovvask slik at våre lover er oppdatert for kunstig intelligens.

Vår oppfordring til regjeringen er uansett å komme tydeligere på banen innen KI. Det er en absolutt nødvendighet også for norsk kulturliv. I fremtiden må vi rett og slett forvente et høyere tempo og høyere prioritering på dette arbeidet fra regjeringens side enn det vi har sett til nå.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One