Svarer på anklage om å «stjele» roller fra kortvokste:

– Miserabelt og uforståelig

Timothée Chalamet og Hugh Grant er aktuelle med «Wonka», basert på bøkene til den norsk-britiske forfatteren Roald Dahl. (Foto: Ian West/PA/Getty.)
Timothée Chalamet og Hugh Grant er aktuelle med «Wonka», basert på bøkene til den norsk-britiske forfatteren Roald Dahl. (Foto: Ian West/PA/Getty.)
Kritikken hagler fra kortvokstmiljøet, etter at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Den kritikken har han lite til overs for.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kortvokste skuespillere likte dårlig at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Spørsmålet etter «Wonka»-lanseringen er hvorvidt oppdraget var verdt det.

Kortvokste skuespillere likte dårlig at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Spørsmålet etter «Wonka»-lanseringen er hvorvidt oppdraget var verdt det.

Kritikken haglet fra kortvokstmiljøet da Hollywood-veteranen Hugh Grant ble hanket inn som umpa-lumpa i kinoklare «Wonka».

– Mange skuespillere føler vi blir skjøvet ut av bransjen vi elsker, sa briten George Coppen, kjent fra «Artemis Fowl», til BBC.

– Identifiserer Grant seg som kortvokst nå, fnøs amerikaneren Jason Acuña, kjent fra «Jackass», på TMZ.

Annonse

Foranledningen var at de fiktive umpa-lumpaene ble spilt av kortvokste i tidligere filmatiseringer av Roald Dahl-klassikeren «Charlie og sjokoladefabrikken» (1964).

Les også: Kylie Jenner gikk «all in» med norsk designer

Stjernespekket

«Wonka» har størrelser som Timothée Chalamet og Olivia Colman i sentrale roller, i tillegg til Grant. NTB befant seg ringside da stjernelaget inviterte til pressekonferanse i London denne uka.

På spørsmål om hvordan det var å jobbe med «motion capture» eller bevegelsessporing, svarte Grant «miserabelt».

– Du får på deg en slags tornekrone som er veldig ukomfortabel. Jeg lagde masse bråk om det, fortsatte 63-åringen på gjennomsnittlige 1,80.

– Det er en uforståelig prosess. Du får mikrofon og remmer på, og de bruker 16 forskjellige kameraer. Jeg visste ikke hvor jeg var, eller hva som skjedde.

Les også: Susan Sarandon «sparket» etter propalestinsk demonstrasjon

Årelang prosess

Grant ga seg ikke av den grunn. Han skal ha gått på med krum hals for å blidgjøre regissør Paul King og kollegene.

– Jeg gjorde mitt beste, understreket han.

– Og så to måneder senere ble jeg bedt om å gjøre det igjen. Og så to måneder senere – igjen. Og dette pågikk i to år. Jeg kunne ikke ha hatet hele greia mer.

Det hører med at Grant uttalte seg i «deadpan»-stilen han har gjort til sitt varemerke, og hvor det ikke er lett å begripe alvorsgraden.

Skjønt, da konferanselederen ymtet frampå om at han kanskje endret mening idet han fikk resultatet presentert på lerretet, kvitterte han med «ikke egentlig».

Les også: Melder seg ut av Filmforbundet i protest: – Ikke lenger en troverdig organisasjon

Yngre ledsager

«Wonka» er en såkalt prequel, der tittelskikkelsen reiser til et nytt sted for å selge de uimotståelige søtsakene sine. Det liker den lokale «sjokolademafiaen» dårlig, og snart sitter vi med en real blockbuster-fight mellom gode og korrupte krefter.

Ifølge fremadstormende Chalamet må eventyrmusikalen betraktes som et «ledsagerstykke» til «Willy Wonka & the Chocolate Factory» med Gene Wilder fra 1971. King, på sin side, mener «familie» er nøkkelordet.

– Det handler om familiene vi er født med, og familiene vi skaper underveis, utbroderte regissøren som sist ga oss «Paddington».

– Willy ankommer en ny by og kjenner ingen, men klarer å sette sammen en gruppe venner som lykkes med noe ekstraordinært. Filmen bør oppleves i samvær med familien. Jeg håper den kan bringe folk nærmere hverandre.

Animert erstatning

Det gjenstår å se hvorvidt Grant er ferdig med «mocap»-teknikken for all framtid.

– Jeg forsto at de hadde 17 kameraer på ansiktet mitt. Men skulle jeg spille med kroppen eller ikke? På det punktet fikk jeg aldri noe tilfredsstillende svar, sukket den grånende vestlondoneren overfor NTB.

– Og ærlig talt – det jeg utrettet med kroppen min, var forferdelig, og måtte erstattes i sin helhet av animasjon.

«Wonka» får norgespremiere 8. desember.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg