Netflix avslører endelig seertallene

Direktør i Netflix, Greg Peters. Han deler stolen med Ted Sarandos. (Foto: Akio Kon.)
Direktør i Netflix, Greg Peters. Han deler stolen med Ted Sarandos. (Foto: Akio Kon.)
Seertallene til Netflix har alltid vært strengt hemmelige. Nå letter strømmegiganten på sløret.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nå avslører Netflix seertallene sine.

Tidligere har seertallene til Netflix vært en vel bevart hemmelighet, men nå letter strømmegiganten på sløret.

I 2021 lanserte strømmetjenesten ukentlige lister over topp 10 og mest populære. Tirsdag kveld ble det klart at Netflix dessuten vil publisere en seerrapport to ganger i året.

Les også: Fansen hudfletter Katy Perry etter Netflix-serie

Dette så vi på

«What We Watched: A Netflix Engagement Report» loves å bli en «omfattende» rapport over hva folk så på Netflix i løpet av en seks måneders periode, blant annet med antall timer hver tittel på originalt og lisensiert innhold er sett. Totalt dekker rapporten mer enn 18.000 titler som representerer 99 prosent av all visning på Netflix.

Annonse

Og i den første rapporten som er offentliggjort, troner den politiske thrilleren «The Night Agent» til topps over mest sette serier i første halvår av 2023, med 812,1 millioner timers visning. På andreplass følger sesong to av familiedramaet «Ginny & Georgia» med 665,1 millioner strømmetimer, mens tallet for sørkoreanske «The Glory» på tredje er 622,8 millioner.

– I de siste 16 årenes strømming har etterspørselen etter mer seerdata vært konstant. Mangelen på transparens har skapt en mistro over tid i forhold til bransjens kreative, sa Netflix-sjef Ted Sarandos ifølge Bloomberg i et online pressemøte da rapporten ble lansert.

I kjølvannet av manus- og skuespillerstreiken i Hollywood ble det oppnådd mer kompensasjon for strømming, noe som avhenger av at amerikanske seerdata offentliggjøres i større grad.

Mest strømmede Netflix-serier første halvår

1. «The Night Agent», sesong 1 – 812,1 millioner timer

2. «Ginny & Georgia», sesong 2 – 665,1 mill.

3. «The Glory», sesong 1 – 622,8 mill.

4. «Wednesday», sesong 1 – 507,7 mill.

5. «Queen Charlotte: A Bridgerton Story» – 503 mill.

6. «You», sesong 4 – 440,6 mill.

7. «La Reina del Sur», sesong 3 – 429,6 mill.

8. «Outer Banks», sesong 3 – 3,402 mill.

9. «Ginny & Georgia», sesong 1 – 302,1 mill.

10. «FUBAR», sesong 1 – 266,2 mill.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar