Vær kritisk til moralposørene

Næringslivstoppene tjener ikke bare mer penger enn deg. De er visst også bedre mennesker

Det er knallhard konkurranse blant de fleste store selskaper for å fronte klimakamp, bærekraft og grønn omstilling. Og nesten alle går i Pride-paraden, skriver Andreas C. Halse. (Foto: Presse.)
Det er knallhard konkurranse blant de fleste store selskaper for å fronte klimakamp, bærekraft og grønn omstilling. Og nesten alle går i Pride-paraden, skriver Andreas C. Halse. (Foto: Presse.)
Bærekraft, klimakamp og samfunnsansvar er den nye forretningsmodellen. Men den trenger ikke gå på bunnlinjen løs.
Om skribenten
Andreas C. Halse er fagsjef i Tankesmien Agenda. Tankesmien har et publiseringssamarbeid med Subjekt. Halse har tidligere jobbet som divisjonsdirektør i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), vært fast skribent i Aftenposten og har jobbet med internasjonale arbeiderrettigheter i norsk fagbevegelse. Andreas har også hatt flere ulike roller i norsk politikk og er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.

«The business of business is business.»

Sitatet stammer fra den frimarkedsvennlige økonomen Milton Friedman, men budskapet kan virke fjernt fra det moderne næringslivet. På overflaten kan en få inntrykk av det er helt andre ting enn aksjeverdiene som er grunnsteinen i selskapenes virksomhet.

Men under overflaten ligger moralposering, håp om subsidier og beinhard business. Slik sett ville muligens Friedman latt seg imponere likevel.

Equinor virker som de skammer seg så mye over å drive med olje og gass, at de synes holdninger er en viktigere energikilde. DNB deler ut penger til mental helse og mener aksjesparing er veien til likestilling. Det er knallhard konkurranse blant de fleste store selskaper for å fronte klimakamp, bærekraft og grønn omstilling. Og nesten alle går i Pride-paraden.

Annonse

Slik kunne man fortsatt. Laksenæringen betaler for idrettshaller, idrettslag og kultur, med en forventning om skattefradrag. Energiselskapene står i kø for å snakke om omstilling, i håp om statssubsidier. Og bærekraftposering har blitt normen for landets samlede konsulentstand.

Det kan se ut som det ikke lenger holder for næringslivet å tjene penger. De vil ha applaus på veien.

Og applausen skal være på billigsalg. De holder seg derfor til å dele ut småpenger og drive moralposering for saker som verken kan provosere eller har noen kostnad av betydning. I Norge har det ikke noen nedside for selskapene å snakke om at de vil bidra til energiomstillingen eller å bruke regnbuelogo i juni. Av samme grunn er regnbuelogoene forbeholdt Vesten, mens de opprinnelige logoene er mer enn bra nok for Midtøsten.

Se hva selskapene gjør, ikke bare hva de sier

Som alltid er det derfor viktigere å se hva selskapene gjør enn hva de sier.

DNB har, i motsetning til flere andre banker, for eksempel ingen problemer med å øke prisen på lånekundene sine så mye som overhodet mulig, rett før jul. Samme bank viser for øvrig en imponerende grad av tålmodighet når det kommer til å gi sparekundene sin del av renteøkningene.

Det kan tenkes at nordmenns mentale helse, i motsetning til DNBs bunnlinje, ville kommet bedre ut om flere hadde råd til både strømregningen og julegaver. Men det er selvsagt lettere å gi en million kroner til ungdoms mentale helse.

Eksemplet illustrerer det problematiske med mange av selskapenes sosiale engasjement.

Det er selvsagt ikke dårlig i seg selv. Om bedrifter bidrar til bedre sosiale forhold, mindre konsekvenser for lokalmiljøene og lavere utslipp er det bra. Det sprikende punktet er at flere selskaper mangler sammenheng mellom sosialt ansvar og eget kjerneområde. Det hjelper ikke å engasjere seg i ting du ikke kan gjøre noe med, mens du kjører beinhardt på ditt eget forretningsområde.

Bedre mennesker

Å tjene penger på å drive næringsvirksomhet er en ærlig sak. Det er faktisk selve poenget med å ha et næringsliv. Når bedrifter viker bort fra dette åpenbare formålet i sin kommunikasjon, er det alltid grunn til å være skeptisk. Mitt inntrykk er at det særlig er tre forhold som bidrar til selskapers moralposering:

· Lover og regler. Når selskap uansett blir pålagt å rapportere på bærekraft og sosial påvirkning, kan de like gjerne late som det er viktig for dem.

· Håp om subsidier eller skattefordeler. Det er, enn så lenge, ikke særlig effektivt å be skattebetalerne finansiere selskapenes bunnlinje direkte. Da er det bedre å fremstille forretningsideen sin som sosialt engasjement.

· Stor avstand til produksjonen. I store selskaper er det helt andre folk som driver med bærekraft og kommunikasjon enn som jobber i den faktiske produksjonen. Derfor kan det være så enkelt som at man rett og slett glemmer hva man egentlig holder på med eller til og med skammer seg over det.

Du sier kanskje nei til Unicef i håp om å ha råd til den siste julegaven, mens selskapenes toppsjefer finner julefreden i Holmenkollen. Julebudskapet er ikke til å misforstå.

Næringslivstoppene har ikke bare mer penger enn deg. De er også bedre mennesker.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar