Utstilling i albumformat
Visningsrommet USF viser ny utstilling av den italienske kunstneren Manuel Portioli.
I separatutstillingen «Eve» viser Portioli ti malerier. Selv mener kunstneren man også skal kunne se på disse ti bildene som sammen blir et album. Noen av verkene skal kunne fenge med en gang, mens andre trenger mer tid.
– Med denne utstillingen vil jeg skape et balansert «album», følelsesmessig rik og teknisk vel gjennomført. Det skal kunne «høres» flere ganger, og alltid avsløre nye detaljer, der disse ti «låtene» fungerer i seg selv og bidrar til å skape en større helhetlig enhet, sier Portioli.
Kunstneren er opptatt av å leke med komposisjon, og bruker både akryl, olje, tusj og spraymaling.
Utstillingen har vernissage fredag 2. februar kl. 18.00.
Blomster til blomsterdekoratøren
I 2020 ble kunstner Anne Tveit Knutsen kjent med Rikhard Juuhl. Da hadde Rikhard Juuhl fått diagnosen demens med Parkinson sykdom.
Juuhl eide blomsterbutikken Juuhls Blomster i Bergen, og blomster ble sentralt i relasjonen mellom kunstneren og blomsterdekoratøren.
Knutsen endte med å sende Juuhl blomsterbrev, og disse kan man nå oppleve på galleri Pause.
Kunstneren ønsker å belyse gjennom kunst at vi som mennesker kan blomstre på forskjellige plan, selv om alvorlig sykdom inntreffer.
Utstillingen har vernissage lørdag 3. februar kl. 14.00.
Undersøkende natur
Våren 2024 presenterer Bergen en omfattende, tematisk utstilling som undersøker den rollen kunsten har spilt i den nordiske miljøbevegelsen.
Den betydelige listen med kunstnere inneholder bidrag fra Jannik Abel, Damien Ajavon, Sissel M. Bergh, Bård Breivik, Tina Buddeberg, Adrian Bugge, Conference of the Birds, Carola Grahn, Johanne Hestvold, Annette Holdensen, Marius Heyerdahl, Lars Holdhus og enda flere.
Dette sier egentlig mest om hvor omfattende prosjektet er. Men naturskildring har også en omfattende plass i nordisk kunsthistorie, som landskapsmalerier, naturstudier og i nyere tid som mer konseptbaserte kunstverk.
«Earth work», som utstillingen heter, trekker opp historiske linjer fra noen av de tidligste eksemplene på det som i dag kan betegnes som stedskunst eller landskapskunst (Land Art) og til nyere kunstnergenerasjoner som håndterer naturen som en samarbeidspartner.