Å tenke eller ikke tenke, det er spørsmålet

Osloskolen vil lære opp elevene til å ikke tenke selv

Gjennom å innføre ChatGPT endrer skolen funksjon fra utdannelse til å lære elevene enkle utveier, skriver Lars Erik L. Gjerde. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Gjennom å innføre ChatGPT endrer skolen funksjon fra utdannelse til å lære elevene enkle utveier, skriver Lars Erik L. Gjerde. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Det er en dårlig løsning å la kunstig intelligens overta elevenes kognitive arbeid, skriver Lars Erik L. Gjerde.
Om skribenten
Lars Erik L. Gjerde er utdannet sosiolog.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Osloskolen skal gi barna tilgang til ChatGPT.

Barna går på skole for å lære. Lære å tenke selv.

De går på skolen så de utdannes som mennesker, og så de lærer ferdigheter de trenger for å lykkes i livet. Det innebærer å analysere, reflektere og utføre oppgaver.

Da er det problematisk at Osloskolen gir småbarn – helt ned til syvårsalderen – nettbrett med ChatGTP, altså kunstig intelligens (KI).

ChatGTP gir svar på spørsmål – du kan spørre om alt mulig. Men hva er konsekvensene av at ChatGTP kan besvare alle ens spørsmål?

Annonse

Resultatet er at man slipper å tenke eller lese selv. Det er altså en metode for å få tak i informasjon uten å måtte lese eller tenke selv – Google på steroider.

ChatGTP har alle svar – og er en enkel løsning.

Les også: Det haster å forbedre vår menneskelige intelligens

To revolusjoner

Kunstig intelligens kan forstås som analog med den industrielle revolusjonen i en jordbrukssammenheng.

Den industrielle revolusjonen gjorde at man kunne erstatte en rekke former for fysisk arbeid med mekanisk arbeid. Traktoren overtar for menneskets muskler.

Slik kan våre kropper arbeide mindre – noe som for øvrig er behagelig siden jordbruksarbeid i de gode gamle dager var tungt og krevende. Slik åpner den industrielle revolusjonen for at våre kropper kunne brukes mindre, og våre hoder mer.

Men den digitale revolusjonen vi nå opplever, fører til at vi kan bruke våre hoder mindre. Kunstig intelligens kan besvare spørsmålene for oss. Dette tillater oss å legge hjernene våre til siden.

Hjernen er ikke lenger nødvendig – den kunstige intelligensen kan besvare spørsmålene på våre vegne. Det er vanskelig å forestille seg at dette er positivt: om hverken kropp eller hjerne brukes, hva bruker da mennesket? Men enda mer alvorlig: hva innebære dette i skolen?

Skolen er ment for å forberede barna på en kompleks hverdag hvor de må være i stand til å tenke selv. Vårt samfunn har blitt et kunnskapssamfunn – et informasjonssamfunn.

Les også: Kunstig intelligens kan knuse karakterskalaen

Å tenke eller ikke tenke, det er spørsmålet

For å utdanne elever så de er i stand til å fylle roller i informasjonssamfunnet, må elevene først lære å tenke.

Det avhenger av at de får oppgaver og verktøy som stimulerer dem til å tenke. Men via KI får elevene snarveier, som gir dem tilgang på allerede prosessert informasjon. Den kunstige intelligens tenker, så elevene slipper å tenke selv.

Begrunnelsen fra Osloskolen er: «Utfordringen vår har vært at så å si alle elever allerede har gratis tilgang via sin smarttelefon. Da måtte vi spørre oss: Skal vi late som om dette ikke finnes og starte en forbudslinje? I så fall ville vi ikke satt elevene i stand til å forstå de verktøyene de kommer til å bruke i fremtiden.»

Siden elevene uansett har potensiell tilgang på midlene, er det nyttigste å overgi seg, altså.

På tide å tenke nytt

Digitale hjelpemidler kan være nyttige, men læringen må primært orienteres rundt utdannelse. KI, som et instrument, kan forenkle noen arbeidsoppgaver. Det er et nyttig verktøy i noen sammenhenger.

Men KI overtar her det kognitive arbeidet for elevene. Den kunstige intelligensen erstatter menneskets intelligens. Gjennom å innføre KI endrer skolen funksjon fra utdannelse til å lære elevene enkle utveier.

Som sosiolog Kjetil Rolness skriver på Facebook: Elevene får KI «[f]ør de har lært å skrive. Eller bruke en saks».

Dette fungerer åpenbart ikke. Skolen må tilpasse seg KI gjennom å returnere til mer «primitive» former for skolearbeid, med mer håndskriving og mindre bruk av digitale verktøy. Slik vil elevene få utbytte av utdanningen, og vi som et samfunn vil lære opp elever som får de kognitive evnene de trenger for å lykkes i et komplekst informasjonssamfunn. Det er slik skolen kan tilrettelegge for elevenes intellektuelle vekst.

Alternativet er at utdannelsen blir en farse, hvor barna lærer å bruke KI, men ikke lærer å anvende sitt intellekt til arbeidet som kreves.

Da blir veien mot inkompetanse, maktesløshet, arbeidsløshet og Nav kort for elever som ikke får utdannelsen de har krav på.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU