Filmen «Barbie» tjente mer enn 10,6 milliarder kroner over hele verden. Den økte også interessen for Mattels Barbie-dukke, som hadde begynt å miste populariteten sin.
I fjerde kvartal tjente Mattel over 5 milliarder kroner på dukken. Det er en inntektsøkning på 27 prosent fra året før. I hjemlandet USA var økningen på 43 prosent til nær 2,7 milliarder kroner.
Mattel fikk et resultat etter skatt på 1,56 milliarder kroner i fjerde kvartal, og inntektene steg med 15,7 prosent til 17,2 milliarder kroner. I samme periode i fjor var inntektene på 14,9 milliarder kroner.
Les også: Kampen spisset seg mellom «Barbie» og «Oppenheimer»
Mattel-sjef Ynon Kreiz kaller 2023 for et milepælsår.
– Vi utvidet lederskapet vårt i våre viktigste leketøyskategorier og fikk betydelige andeler totalt sett. Vi oppnådde stor suksess med Barbie-filmen og styrket vår finansielle posisjon ytterligere, sier han.
Videre sier han at resultatene fra fjorårets siste kvartal er det beste selskapet har hatt på mange år.