Maktkonsentrasjonen øker

De frittstående mediene blir færre og færre. Nå er det alvor

Ida Eliassen og magasinet Altså mottok Redaktørforeningens pris for Årets nyskaper i 2021. Altså bidro de til mediemangfoldet. Denne uken gikk de konkurs.
Ida Eliassen og magasinet Altså mottok Redaktørforeningens pris for Årets nyskaper i 2021. Altså bidro de til mediemangfoldet. Denne uken gikk de konkurs.
De tre største medieeierne kontrollerer 71 prosent av det norske avisopplaget. Hvert år tar de en stadig større del av kaken. Konsekvensene er alvorlige, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Stadig flere medier dør ut.

Det er knallharde tider for de små og frittstående mediene.

Bare den siste uken har motemagasinet Melk og honning og det feministiske magasinet Altså gått konkurs. Mange verdsatte hva de bidro med. Begge fortjente å eksistere. Nå er de blitt utkonkurrert eller spist opp av konserngiganter, som utnytter stadig flere av stordriftsfordelene.

Magasiner som Altså bidro til mediemangfoldet. Redaktør og gründer Ida Eliassen ble hedret med Redaktørforeningens pris, Årets nyskaper, i 2021. På toppen hadde de 9.000 abonnenter.

Slike frittstående og uavhengige medier har (eller hadde) tydelige profiler svært forskjellige fra konsernmediene, som i mine øyne bare ligner mer og mer på hverandre.

Annonse

Selv benekter de dette, men selvfølgelig blir de likere og likere. Journalister kontakter meg stadig oftere fra konsern-e-post-adresser (@amedia.no, @schibsted.com, etc.) og publiserer den samme artikkelen i mange forskjellige medier. De kaller det «innholdsdeling», men i praksis er det svekking av medietilbudet de holder på med. Drar du det langt nok, blir alle aviser helt like – det er i motsatt retning vi må gå for å sikre debatt, ytringsmangfold og demokrati.

Medier skal ha ulike strategier, konkurrere mot hverandre og kjempe om å presentere ulike perspektiver. Konkurransen blir mildere og mildere når de i praksis blir kollegaer, fremfor konkurrenter.

Les også: Melk og honning er konkurs

Over fire av fem aviser eies av konserner

Konsernavisene blir alle silt gjennom den samme layouten og det samme publiseringssystemet.

De deler innsikt med hverandre om hvilke typer saker som går bra. Jeg unner alle medier å være effektive, men at konkurrerende medier, som publiserer journalistikk ut ifra ulik innsikt, og som måles etter ulike kriterier, blir færre, er meget dårlig nytt for demokrati og mediemangfold. Konsekvensen er selvforsterkende, da de store får enda større stordriftsfordeler, som videre presser ut de små.

Nå eies 81 prosent (!) av norske medier av et konsern. De tre største mediekonsernene i Norge – Schibsted, Amedia og Polaris – eier 71 prosent av det norske avisopplaget. De største blir bare større og større – maktkonsentrasjonen øker.

I Norge har vi en redaktørplakat som sikrer redaksjonell uavhengighet fra eiernes interesser. Den skal vi være stolte av. Dessverre er insentivene for det motsatte minst like sterke.

Norske mediekonserner sies å være opptatt av å gi redaktørene frihet og ansvar, samt stimulere til ulikhet. Likevel ser vi langt sterkere krefter som kjemper for det motsatte, og vi hører stadig om forstemmende eierinvolvering i norske redaktørforhold. Jeg kan forurolige deg med at det her finnes mørketall – ifølge andre, nettopp konsernansatte redaktører.

Motsatsen er redaktøreide medier, men de er virkelig forsvinnende få. Med andre ord er det grunn til bekymring når tre eiere kontrollerer nærmere tre fjerdedeler av det norske avisopplaget. Samfunnet blir best når det blir informert fra flest og ikke færrest mulig kilder.

Les også: Altså er konkurs

En demokratisk nødvendighet

Tirsdag ble jeg gjenvalgt til styremedlem i Oslo redaktørforening, og jeg må takke for tilliten. Både der og utenfor vil jeg kjempe for særlig de frittstående mediene og for mediemangfoldet.

De frittstående mediene opptar meg sterkt, og de bør engasjere deg også.

Hva kan du som leser og medborger gjøre?

Velg å annonsere i og abonnere på frittstående medier. Det har med demokrati, faktakontroll og mediemangfold å gjøre. Lite er viktigere i tiden fremover.

Du selv belønnes med nye og utfordrende perspektiver. Også de store blir bedre av å reelt sett utfordres.

Her er noen av mine favorittaviser, frittstående er de også:

· Subjekt

· Klassekampen

· Minerva

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar