Hva skal vi leve av etter oljen? Blant annet kultur

De siste åtte årene med et rødgrønt byråd ble kultur altfor ofte forbundet med frivillighet. Nå er det på tide at man gir kultur den verdien næringen virkelig har, skriver Arina Aamir. Bildet fra verdenskulturfestival Melafestivalen. (Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix.)
De siste åtte årene med et rødgrønt byråd ble kultur altfor ofte forbundet med frivillighet. Nå er det på tide at man gir kultur den verdien næringen virkelig har, skriver Arina Aamir. Bildet fra verdenskulturfestival Melafestivalen. (Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix.)
Kultur har lenge blitt forbundet med frivillighet. Nå er det på tide at vi ser det i sammenheng med næring også, skriver Arina Aamir (H).
Om skribenten
Arina Aamir er bystyrerepresentant for Høyre.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Arina Aamir vil gjenreise kultur som en næring.

Kulturbyen Oslo er mangfoldig.

Vi har de som jobber med kultur ut ifra interesse, som en deltidsjobb og som fulltidsjobb. Vi har alt fra noen av Norges beste kunstnere billedkunstnere, til verdenskjente dansegrupper som Quick Style. Vi har internasjonalt anerkjente artister, og Oslos Opera er berømt verden over. Det som går igjen, er at mange av disse aktørene lever av kulturen. De må vi ikke glemme.

Dette er mennesker og aktører som setter byen vår på kartet. Som formidler noe unikt, noe enestående. Lenge hadde vi kun vikingene og Munch å vise frem. Nå har vi dansere, sangere og andre kunstnere som gjør Oslo til en attraktiv by internasjonalt.

Les også: Selvstendige medier går konkurs. Nå krever han svar fra kulturministeren

Annonse

Ildsjeler og profesjonelle

Ofte forbindes kultur med frivillighet. At kunstnere skal være frivillige, og at dansen ikke er noe man kan leve av. Det er nå i endring, og i fremtiden er det ikke kun oljen vi skal leve av. Da blir turismen enda viktigere, og det er kulturbyen Oslo som skal lokke turistene til seg.

Vi har festivaler som Melafestivalen som lokker til seg mennesker med alle nasjonaliteter, både i og utenfor Norge. Byrådsplattformen legger til grunn at Oslo skal være et naturlig valg for internasjonale artister. Da avhenger vi av å støtte, og heie frem de som skal ta initiativet til å arrangere disse møteplassene, festivalene og konsertene.

Da avhenger vi av å ha et tett samarbeid med de som vil noe mer med Oslo. De som vil utnytte potensialet denne byen har til det ytterste – og alt det kan ikke gjøres frivillig. Det er kulturen som skal skape morgendagens Oslo. Da trenger vi ildsjeler som ønsker å jobbe med dette, og som kan leve av det. For å få den viktigste kompetansen, på hvilket som helst felt, trenger man de flinkeste folkene – og de flinkeste folkene får man ikke kun gjennom frivilligheten.

Frivilligheten er enormt viktig for byen vår, men kan ikke alene stå for en hel næring. For kultur er en næring, og i likhet med alle andre virksomheter, vil den ikke overleve med bare frivillighet. Man trenger begge deler.

Les også: Regnbuefargede fotgjengerfelt er en dårlig idé

Gjenreise næringen

Når jeg møter kulturaktører i Oslo, ser jeg enda mer viktigheten av næringen kulturen i Oslo skaper.

Vi har alt fra Fellesverkstedet på Grünerløkka som skaper treverk og kunst som selges til alt fra Nord-Norge til Midtøsten, og andre steder i Oslo, til Human Rights Human Wrongs som arrangerer dokumentarfilmfestivaler med opptil 8.000 besøkende. Vi har alt fra Visit Oslo som jobber med å få frem alle tilbudene som finnes i byen vår, til Deichman som gir biblioteker en helt ny status og verdi i samfunnet vårt.

Tre prosent av alle sysselsatte i Norge jobbet i kulturnæringene før pandemien. 41 prosent av dem i Oslo. Pandemien rammet denne næringen hardest, og det å få næringen til å gjenreises igjen på samme nivå som før pandemien, er derfor et spesielt ansvar på Oslo.

For det er slik at hvis Oslo skal være verdens beste by, trenger vi også verdens beste kulturliv – og da må vi begynne å se kultur og næring i sammenheng. De siste åtte årene med et rødgrønt byråd ble kultur altfor ofte forbundet med frivillighet. Nå er det på tide at man gir kultur den verdien næringen virkelig har.

Det er tross alt kulturen som skal skape morgendagens Oslo – og ikke minst gjøre Oslo til verdens beste by.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper