Som 3. klassing på videregående er den kommende russetiden noe jeg har gledet meg til lenge.
Likevel kommer forventningene og gleden over at 13 års skolegang snart er unnagjort, med en bismak. Det er ikke kontroversielt å si at russefeiringen har utviklet seg i en problematisk retning de siste årene.
Det som skal være en hyggelig fest, er dessverre preget av utestenging, kommersialisering og annen ukultur. Verst av alt er det at 13 års kunnskap skal festes vekk rett før den trengs mest, nemlig i eksamensperioden.
Derfor var det en stor lettelse når regjeringen i mars endelig varslet politiske tiltak. De foreslår blant annet en nasjonal strategiplan mot ekskludering, demokratiske russestyrer samt å flytte russetiden til etter eksamen. Dette har fått Russens hovedstyre i Stor-Oslo til å reagere.
«Stormangrepet mot russetida ledes av folk som er blitt for gamle til å huske hvor gøy det var», uttalte Ine Margrethe Fjelde i Russens hovedstyre til Klassekampen.
Man skulle tro utfordringene med russetiden ville blitt tatt på alvor av de selverklærte representantene til russen. I de siste ukenes debatt har de derimot demonstrert det motsatte.
I stedet for å ta utfordringene på på alvor, undergraver de russens interesser til fordel for private aktørers interesser.
Les også: Rowling anmeldt for hatkriminalitet: – Noen kommer til å bli drept
Bidrar til ukultur
«Russens Hovedstyre er en ideell, non-profit organisasjon som jobber med både offentlige og private aktører for å fremme russens interesser» skriver de på sin hjemmeside.
Russens hovedstyret ønsker å fremstå som en representant for russen, men er i realiteten en markedsaktør.
Som påpekt av ombud for barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold, Henrikke Bugdø-Aarseth, er hovedstyret heller en representant for russeindustrien enn ungdommen. De samarbeider blant annet tett med Russedress, som også sponser dem med blant annet russeklær.
Russedress har monopol på hele russeklesindustrien, og profitterer direkte på å skape kjøpepress og utenforskap blant russen. Blant annet bruker de tvilsomme kontrakter, der såkalte «ambassadører» kan sitte igjen med store pengekrav hvis de kjøper klær et annet sted. Kontraktene blir målrettet promotert til lettpåvirkelige unge ned i 16-årsalderen, og innholdet i kontraktene er ifølge juridiske eksperter muligens ulovlige.
Til tross for at Russedress er utestengt fra skolegårder, bruker de ennå skolen for å nå unge. Søker du på Facebook etter en russegruppe for din skole er den mest sannsynlig drevet av en selger i Russedress. På min egen skolegruppe har selgeren slettet kommentarer og poster som er kritiske til Russedress’ administrasjon av gruppen. Det eneste som slipper gjennom er ren reklame fra bedriftens side.
Selv om selskapet later som at de bryr seg om inkludering på sosiale medier, viser salgstaktikkene deres noe helt annet. De skaper et press om å kjøpe den dyreste russedrakten. «Premium-modellen» har blant annet kjennetegn for å vise at det er den dyre varianten, kontra den ikke merkede modellen med lavere kvalitet. Slik lager de et tydeligere klasseskille mellom elever som har, og ikke har råd til de dyreste draktene.
At russens «representanter» aktivt jobber så tett med en så tvilsom aktør, er svært problematisk. I stedet for å ta imot merch, burde de ta et klart standpunkt mot selskapets kyniske taktikker.
Les også: FHI kan fremdeles ikke vise til en medisinsk begrunnelse for at de unge skulle vaksineres i 2021
Representerer ikke russen
Det er ikke bare Russens hovedstyre sitt tette samarbeid med Russedress som gjør at de burde fratre som representanter for russen. De har heller ikke noe demokratisk mandat for å ha dette ansvaret. Styret er ikke stemt frem av årets russ, men heller valgt ved et jobbintervju innad i organisasjonen, der representantene fra kullet over gjennomfører utvalget.
I andre fylker er det derimot vanlig med demokratisk valg ved skolene. Nå ønsker utdanningsbyråden i Oslo å bytte ut dagens markedsaktør-styre med et demokratisk valgt. Det stemples selvsagt som «urealistisk» av de som står i fare for å miste makt.
Hovedstyret er ikke bare i seg selv udemokratiske – de prøver også å undergrave de demokratisk valgte russestyrene som eksisterer på fylkesnivå. Medlem av «hovedstyret» i Stor-Oslo, Ine Margrete Fjelde, mener at demokratiske valg vil føre til mindre representasjon enn dagens intervjuprosess. For meg høres Fjelde mer bekymret ut for at markedsaktørene skal miste representasjon enn at russen selv skal gjøre det.
Kanskje er det derfor hun ikke kan svare på Klassekampens spørsmål om hva «hovedstyret» tenker om de svært tvilsomme kontraktene til samarbeidspartnerne hennes. Det nærmeste hun kommer en innrømmelse, er at «regjeringen sier selv at bussutleierne er litt sketsjye» – uten å i det hele tatt nevne samarbeidspartneres egen atferd.
Man burde forvente at russens representanter ville tørre å stå opp imot grumsete aktører som prøver å profittere på russetiden vår. (Da han i 2014 kjøpte opp sin nærmeste konkurrent, tok eier Ole Jørgen Smedsrud ut 100 millioner kroner i personlig utbytte.)
Hovedstyret virker derimot mer interessert i aktørenes interesser enn russens beste. Derfor er jeg enig med både utdanningsbyråden og barne- og ungdomsombudet når de kaller «Russens hovedstyre» for en ren markedsaktør. Jeg håper at hovedstyret velger å fratre når et demokratisk styre kommer på plass i Oslo.