All sunn debatt må bygge på fakta og ikke feilinformasjon. Det gjelder også når russetiden skal diskuteres, slik avgangselev Eivind Nejad-Trondsen inviterer til i et innlegg i Subjekt 3. april. Han hevder at russens hovedstyre for Stor-Oslo ikke tjener russens interesser, og at styret må gå av.
I innlegget avlegger Nejad-Trondsen vårt selskap, Russedress, et besøk og bruker oss som skrekkeksempel på mye av det han mener er galt både med russetiden generelt og med hovedstyret i Stor-Oslo. Vi hadde vært tilbøyelig til å være enig med ham – dersom det han skriver om oss, hadde vært sant. Heldigvis er det ikke det.
Les også: Du kan ikke forby guttastemning. Men det er mange som prøver seg
Ingen forlenget markedsarm
Nejad-Trondsen hevder at russestyret han angriper, samarbeider tett med oss i Russedress. Det eneste samarbeidet vi har hatt med dette styret, er at de har støttet en kampanje vi har tatt initiativet til, der russ fra hele landet har gitt sine bidrag til hvordan russetiden kan bli mere inkluderende. Alle de mange hundre forslagene som kom inn, kan interesserte lese her.
Vi har sponset det aktuelle russestyret med ti hettegensere og ti T-skjorter. Alt annet utstyr som måtte være kjøpt hos oss, har de betalt selv. Vi har ingen muntlige eller skriftlige avtaler eller noen form for stilltiende forståelse om noen motytelser, og forventer selvsagt heller ikke noe slikt. Hverken dette hovedstyret eller andre russestyrer rundt om i Norges land er noen forlenget markedsarm for vårt selskap.
Vi samarbeider om holdningsskapende arbeid med alle hovedstyrer eller russestyrer som ønsker det. Derfor har vi også et samarbeid med russen på Sørlandet i kampanjen «Nei til narkotika». Her produserer og distribuerer vi gratis strykemerker til all russ som handler hos oss.
Vi har også spurt russens hovedstyre i Akershus, Buskerud og Østfold om de ville støtte den samme kampanjen for inkludering og mot utenforskap. Det takket de nei til. Russeklærne de måtte kjøpe hos oss, blir ikke dyrere av den grunn.
Les også: Er Diddy musikkindustriens Jeffrey Epstein?
To tanker i hodet
En ting vi håper elever i videregående skole lærer, er kildekritikk og faktasjekk. Det er for eksempel ikke lurt å bruke gamle saker fra tabloidaviser som «bevis», i hvert fall ikke uten å sjekke om det er hold i påstandene. Det kunne Nejad-Trondsen lett ha gjort, for eksempel ved å ta en telefon eller sende en e-post til oss. Da kunne han blant annet fått vite følgende:
• Nei, vi har ingen kontrakter der russ risikerer å sitte igjen med store pengekrav hvis de kjøper klær et annet sted. Vi utfordrer Nejad-Trondsen til å finne ett eksempel blant sine medelever der dette skal ha skjedd.
• Nei, vi har ingen konfidensielle avtaler – med ett unntak: Vi forplikter oss ensidig til ikke å røpe gruppenavnet på russegrupper som handler hos oss før de selv lanserer.
• Nei, vi profitterer ikke på å skape kjøpepress, utenforskap og ekskludering blant russen. All fornuft tilsier at det motsatte er tilfellet: Det er dårlig forretning for oss om det står russ utenfor som ikke har noen å feire russetiden med. Det er dårlig forretning for oss om noen ikke har råd til å kjøpe russeutstyr. Derfor har vi utstyr i mange prisklasser slik at alle kan delta i feiringen. Man trenger ikke å bruke tusenvis av kroner å få seg russeutstyr.
• Nei, vi opererer ikke med ulovlig reklame eller ulovlige salgskontrakter. Vi følger Forbrukertilsynets veiledning og markedsføring overfor barn og unge. Hvis vi var de verstingene Nejad-Trondsen fremstiller oss som, burde vi være gjengangere hos forbrukermyndighetene. Siden Forbrukertilsynet ble opprettet i 2021, har det ikke vært noen klager registrert mot vårt selskap.
Ekskludering og utenforskap skjer dessverre på alle arenaer i samfunnet. Det vil være naivt å tro at dette ikke skjer også i russemiljøer, samtidig som det ikke er grunnlag for å si at det er mer utbredt der enn andre steder. Uansett hvor det skjer, er det ikke akseptabelt.
Vi kan være uenig om midlene for å løse problemet, men alle bør kunne enes om målet: Nulltoleranse for ekskludering. Vi mener det mest effektive middelet for å oppnå økt inkludering, er å arbeide med holdninger og adferd. I møte med undervisningsminister Kari Nessa Nordtun (AP) og familieminister Kjersti Toppe (SP) før påske ga vi innspill om hvordan dette kan skje, og hvilken rolle vi ønsker å ta i et slikt arbeid. Vi håper regjeringen vil la oss få delta i en slik dugnad.
Én ting har Nejad-Trondsen rett i. Russedress er en kommersiell aktør. Vi tjener på å selge russeklær og -utstyr av god kvalitet til konkurransedyktige priser. Vår potensielle kundegruppe er ny hvert år, og består av avgangselever ved videregående skoler.
Å heie på ekskludering vil være en elendig forretningsmodell. Å støtte inkludering i russetiden er derimot både etisk riktig og kommersielt smart. De to tankene lever godt side om side i vår virksomhet.