Er det ikke på tide med litt selvransakelse, Tono?

Vi forventer å bli lyttet til. Hos Tono møter vi som oftest en kald skulder. Det er ikke nok å sende deres milde og dyktige kommunikasjonsdirektør, Willy Martinsen, ut i media og på sosiale medier, skriver Einar Idsøe Eidsvåg. (Foto: Tono.)
Vi forventer å bli lyttet til. Hos Tono møter vi som oftest en kald skulder. Det er ikke nok å sende deres milde og dyktige kommunikasjonsdirektør, Willy Martinsen, ut i media og på sosiale medier, skriver Einar Idsøe Eidsvåg. (Foto: Tono.)
Tono bør se til sin søsterorganisasjon i Sverige. Hvis ikke blir vi nødt til å finne andre løsninger på egen hånd, skriver Einar Idsøe Eidsvåg.
Om skribenten
Einar Idsøe Eidsvåg er medeier av utestedet Blå.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om Tono-betaling og forskjeller i sats for små og store konsertsteder.

«Tonos konsertmodell bidrar til at ny musikk kan skapes» skriver de selv i Subjekt 11. april.

Det er som forventet at Tono er uenige med meg.

Blå og flere andre små og mellomstore steder ble kastet ut av kollektive avtaler gjennom Norsk jazzforum eller Norske kulturarrangører (NKA) for noen år siden. Etter det har vi ikke blitt enige med Tono om en avtale.

Fordi: I hvilken annen næring eller bransje ville det vært ok å gå fra en årspris på 40.000 til 500.000 kroner over natta? Det er hårreisende og direkte uprofesjonelt. I tillegg sitter vi igjen med mye mer administrasjon på dette, samt en rekke krav som ofte kommer med trussel om riset bak speilet. Det er uakseptabelt.

Annonse

Les også: Konsertarrangører vil mobilisere mot Tono: – Et angrep på artister

Likhet for alle?

Jakten på mer penger virker å ha satt seg godt i Tonos ganger.

Det er ikke bare oss dere er i konflikt med – men også Oslo filharmonien (OFO), Norsk musikkråd (NMR), Klassisk og Norsk lokalradioforbund. Hva er det som gjør at Tono får kritikk fra alle kanter og bruker så lang tid på å komme frem til avtaler med organisasjoner og bedrifter som er gjensidig avhengige av hverandre? Er det ikke på tide med litt selvransakelse?

Jeg mener Tono har store utfordringer hva angår kommunikasjon og kundebehandling. I tillegg synes vi modellen skjevfordeler og er konkurransevridende. Ser en på engasjementet rundt mitt utspill i Facebook-gruppen «Bransja prat» har skapt, så mener jeg at vi er inne på noe.

Dere sier selv dere vil ha likhet for alle i rabalderet med NMR, men dere vil jo beviselig ikke det – de store betaler en langt mindre sats enn de små.

Dere har også sagt at dette ikke er snakk om mye penger. Det er lett å si for noen som har så mye at litt er lite, men sånn er ikke hverdagen for alle. Da kan vi likeså godt si – gi oss litt slækk og flytt på midler internt. De små og mellomstore spillestedene er de mest sårbare – og dere trenger oss. Vi er ofte uavhengige også, ingen store selskaper i ryggen som stiller med sikkerhetsnett.

Vi får ofte høre: «Hvorfor kan ikke spillestedene spare andre steder – hvorfor angripe Tono?» Vel – spillesteder jobber daglig med dette. Det er små marginer over hele linja. Når vi da kritiserer Tono, er det ikke sånn at vi ikke kritiserer eller forhandler med andre – det gjør vi. Konstant.

Les også: – Hiphopens død er et faktum

Ta kontakt

Summen av dette er at vi forventer bedre service og vi forventer å bli lyttet til. Hos Tono møter vi, som oftest, en kald skulder. Det er intet nytt og noe vi er vant til, men vi gidder ikke denne oppførselen og måten dere driver business på lenger. Vi kunne vært en alliert om dere hadde valgt å kjøre en annen linje enn dagens ovenifra-og-ned-holdning.

Så i mangel på velvilje, annet enn å sende deres milde og dyktige kommunikasjonsdirektør ut i media og på sosiale medier, foreslår vi at dere undersøker modellen til deres søsterorganisasjon i Sverige – STIM – de har en betalingsavtale som er bedre enn deres. Hvis ikke kommer vi til å benytte oss av avtaleretten som vi med rettskraftig dom i hånd kan avtale direkte med artisten.

Andre spillesteder og medlemmer oppfordres til å ta kontakt med meg, så vi kan samles om en endring – det gjelder også medlemmer av Norsk forening for komponister og tekstforfattere (Nopa) og Norsk komponistforening (NKF) som «eier» Tono. Kontakt: [email protected] .

Det er allerede flere tunge aktører og organisasjoner på plass i rørsla.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker