Oslo nye teater trenger akutt hjelp

Ikke penger til å opprettholde driften over sommeren

Oslo nye teater i Oslo er heleid av Oslo kommune. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Oslo nye teater i Oslo er heleid av Oslo kommune. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Fem år før hundreårsjubileet må Oslo nye teater kutte nye 10 stillinger og finne en finansieringsløsning for å overleve.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo nye teater er i underskudd. Finansieringsløsning må på plass, og ytterligere 10 ansatte nedbemannes.

– Det mest akutte problemet er at Oslo nye teater ikke har tilstrekkelig likviditet til å opprettholde driften over sommeren, sier administrerende direktør Jan Beckmann i en uttalelse.

En finansieringsløsning må på plass snarlig for å redde teateret, 90 ansatte og oppdragene til 300 årlige frilansere, heter det videre i pressemeldingen.

Økningen i lønns- og prisveksten har ifølge Beckmann i mange år oversteget økningen i driftstilskuddet fra Oslo kommune. Det har teateret lenge klart å motvirke med økte egeninntekter og sparegrep.

Haster med ny løsning

Teateret, som har rundt 150.000 publikummere i året til fire scener, har nedbemannet fra 130 årsverk i 2003 til 100 i 2023. Men i løpet av 2024–25 må ytterligere 10 årsverk vekk.

Annonse

Ettervirkninger av pandemien med lavere billettinntekter, samt det direktøren beskriver som «historisk høye pensjonskostnader», førte i fjor til et betydelig underskudd, tapt egenkapital og likviditetsunderskudd. Beckmann sier man har en «god og løpende dialog» med eieren, som er Oslo kommune, om løsninger.

– Dette forventes å ta tid, men teaterets framtid er helt avhengig av at dette kommer på plass snarest, sier Oslo nye teater-direktøren.

Les også: En pussig idé i utgangspunktet. Men «Evita» er verdt å få med seg

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar