Oslo nye teater trenger akutt hjelp

Ikke penger til å opprettholde driften over sommeren

Oslo nye teater i Oslo er heleid av Oslo kommune. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Oslo nye teater i Oslo er heleid av Oslo kommune. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Fem år før hundreårsjubileet må Oslo nye teater kutte nye 10 stillinger og finne en finansieringsløsning for å overleve.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo nye teater er i underskudd. Finansieringsløsning må på plass, og ytterligere 10 ansatte nedbemannes.

– Det mest akutte problemet er at Oslo nye teater ikke har tilstrekkelig likviditet til å opprettholde driften over sommeren, sier administrerende direktør Jan Beckmann i en uttalelse.

En finansieringsløsning må på plass snarlig for å redde teateret, 90 ansatte og oppdragene til 300 årlige frilansere, heter det videre i pressemeldingen.

Økningen i lønns- og prisveksten har ifølge Beckmann i mange år oversteget økningen i driftstilskuddet fra Oslo kommune. Det har teateret lenge klart å motvirke med økte egeninntekter og sparegrep.

Haster med ny løsning

Teateret, som har rundt 150.000 publikummere i året til fire scener, har nedbemannet fra 130 årsverk i 2003 til 100 i 2023. Men i løpet av 2024–25 må ytterligere 10 årsverk vekk.

Annonse

Ettervirkninger av pandemien med lavere billettinntekter, samt det direktøren beskriver som «historisk høye pensjonskostnader», førte i fjor til et betydelig underskudd, tapt egenkapital og likviditetsunderskudd. Beckmann sier man har en «god og løpende dialog» med eieren, som er Oslo kommune, om løsninger.

– Dette forventes å ta tid, men teaterets framtid er helt avhengig av at dette kommer på plass snarest, sier Oslo nye teater-direktøren.

Les også: En pussig idé i utgangspunktet. Men «Evita» er verdt å få med seg

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar