Etter å ha brukt over en milliard kroner (i 2023-kroner) på teateret Oslo nye de siste ti årene, sitter Oslo igjen med et skakkjørt teater i dyp økonomisk krise.
De som vil kaste enda mer penger på bålet, snakker om å redde kulturlivet i Oslo, men byen har både mange teatre og et rikt kulturliv utenom Oslo nye. Spørsmålet er om Oslo kommune har råd til å holde seg med et eget teater, koste hva det koste vil.
Råflott luksus
Det er ingen uenighet om at Oslo nye har en lang historie i hovedstaden som et offentlig finansiert teater.
Like sikkert er det at tidene har forandret seg siden 1918, og at det som før var opplagte offentlige oppgaver, ikke er like opplagt i våre dager. Kommunen har fortsatt mange viktige oppgaver, men er teater en av dem?
Selv om vi er vant til at det offentlige i Norge har mye penger og at Oslo har et stort budsjett, så er ikke brønnen bunnløs. Nylig ble det for eksempel klart at Oslo kan tape opptil 451 millioner kroner i året med regjeringens forslag til nytt inntektssystem, som vil tappe hovedstaden for skattepenger. Da blir det rett og slett råflott luksus å fortsatt bruke rundt 100 millioner årlig på sitt eget kommunale teater.
Heldigvis har byen tilsynelatende fått et byråd med ryggrad, som går det forrige en høy gang i respekt for skattebetalernes penger (selv om listen strengt tatt ikke er lagt så høyt). Det at den ansvarlige byråden rett ut sier at det var nødvendig å få teaterledelsen til å forstå alvoret, er et forfriskende markant skille fra venstresiden, som nesten utelukkende snakker om å betingelsesløst kaste ubegrensede mengder med nye penger på det skakkjørte teateret.
Les også: Refser Ruter for å «normalisere» autister
Frigjør midler
Det vil være positivt for byens kulturliv som helhet om Oslo nye ikke lenger skulle legge beslag på over en fjerdedel av de samlede kulturtilskuddene.
Selv om kommunens totale utgifter helst burde slankes, kan man bruke de frigjorte midlene på kulturtilskudd for å styrke kulturlivet som helhet. Det vil være med på å levere på byrådets løfte om å øke tilskuddene til kunst og kultur.
For det frie kulturlivet vil det også være positivt å slippe konkurransen fra et teater i kommunal respirator. Det finnes flere gode teatre i Oslo som tilbyr publikum fantastiske opplevelser. Eksempelvis har Folketeateret svært gode produksjoner, og selv uten kommunale millioner ligger billettprisene på nivå med Oslo nye.
Jeg er sikker på at de dyktige skuespillerne ved Oslo nye kan fortsette sitt virke ved andre teatre eller se frem til at nye eiere sørger for en tryggere hverdag med like dyktig ledelse som hos Folketeateret.
Les også: Krever museumsdirektør sparket
Mest fornuftig
Det mest fornuftige for både kommuneøkonomien og kulturlivet er at Oslo nye teater slippes fri.
Bare de siste tiårene har teateret fått over en milliard kroner fra skattebetalerne, og tilbake har de fått et skakkjørt teater med en ledelse som må ha hjelp til å skjønne alvoret.
Det er kanskje politisk nødvendig å redde teateret fra konkurs nå, men det burde i så fall kun være for å kunne selge det som noe annet enn en økonomisk branntomt.