Ny rapport

Flere unge mener det er greit å selge «nudes»

«Er det innafor å selge nudes», spør Redd Barna. Flere unge mener det ikke er noen «big deal». (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
«Er det innafor å selge nudes», spør Redd Barna. Flere unge mener det ikke er noen «big deal». (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Synet på salg av nakenbilder er i ferd med å normaliseres blant unge, med en forestilling om at det er lettjente penger.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Synet på salg av nakenbilder er i ferd med å normaliseres blant unge, og influensere skaper en forestilling om at det er lettjente penger, ifølge en ny rapport fra Redd barna.

I Redd Barna-rapporten «Er det innafor å selge nudes?» ga ungdommer i stor grad uttrykk for at salg av seksuelt innhold er normalisert.

De mente at synet på kropp og intimitet har endret seg med sosiale medier og porno: Det er så vanlig med nakenhet på skjerm at det for enkelte ikke er noen «big deal» å dele et bilde, ifølge rapporten.

– Vi ser også at det ikke alltid handler om salg med penger som betaling, men at det kan handle om bytte. Det vil si at nakenbilder og filmer brukes som middel til å oppnå motytelser som rusmidler, spillpenger, gaver eller å få rulle med russen. Da blir det også vanskeligere for foreldrene å fange opp hva som foregår, sier generalsekretær Henriette Westhrin i Redd Barna.

Les også: Lager kunst av nudes og traust mat

Annonse
Onlyfans er en nettbasert annonsetjeneste. Den er særlig kjent for spredning av nakenbilder og porno. (Foto: charlesdeluvio.)
Medier som Onlyfans tilrettelegger for å ta betalt egenprodusert innhold, eksempel nakenbilder. (Foto: charlesdeluvio.)

Ønske om raske penger

I undersøkelsen er det gjennomført fokusgrupper med 18 ungdommer mellom 16 og 18 år. Det er også gjennomført en anonym nettbasert spørreundersøkelse blant 40 ansatte i politiet og hjelpeapparat.

Selv om det kun er et fåtall som selger seksuelt innhold, var de fleste i undersøkelsen kjent med denne muligheten, ofte gjennom at de selv hadde fått slike henvendelser.

Ifølge Medietilsynet er det 1,5 prosent i alderen fra 13 til 18 år som har fått betalt for å sende eller dele et nakenbilde.

Et ønske om rask tilgang på penger kombinert med et behov for bekreftelse og komplimenter på kropp og utseende, ses på som de viktigste grunnene til å selge seksuelt innhold.

Les også: Y2K-nostalgi inntar kunsten. Med blandet suksess

Influensere gir inntrykk av at nakenbilder er lukrativt

Ungdommene trakk fram at influensere og andre profiler deler tips og triks om hvordan man kan starte med OnlyFans på Tiktok og Instagram.

Onlyfans lar brukerne dele innhold mot betaling fra abonnenter. Majoriteten av innholdet er pornografiske bilder og videoer.

– Det gis et inntrykk av at dette er noe man kan tjene veldig gode penger på. I realiteten er det langt mellom dem som tjener store summer på salg, heter det i rapporten.

Westhrin mener det er behov for bedre regulering.

– Plattformer som tilrettelegger for kjøp og salg av seksuelt innhold, må sørge for at aldersgrensen blir overholdt i praksis. I tillegg må sosiale medier underlegges strengere krav til å fjerne seksualisert innhold og rapportere om innhold som dokumenterer overgrep mot barn, sier Westhrin.

Hun understreker at konsekvensene av å selge nakenbilder kan være store.

– Det fører med seg en rekke risikoer, som utpressing, spredning av innhold, seksuelle krenkelser og i verste fall alvorlige seksuelle overgrep mot barn.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar