Vernissageguiden
Bergen

Dette er utstillingene du må se i Bergen i juli

«Kapenawë pukeni» av Acelino Tuin Huni Kuin er en del av Kodes nye urfolksutstilling. (Foto: Daniel Cabriel/MASP.)

Utrolige urfolkshistorier

Om sommerværet i Bergen ikke er alt du håpet på, hvorfor ikke ta turen inn?

Få steder er bedre å starte enn Kodes utstilling «Urfolkshistorier», som samler 170 kunstnere fra syv geografiske regioner.

Utstillingen ønsker velkommen bredden av urfolkskultur verden over. Her skal historiebegrepet utfordres, og Kode lover å vise oss andre sider enn de som vanligvis preger historiebøkene.

«Urfolkshistorier» består av åtte deler: Én til hver av regionene Sør-Amerika, Nord-Amerika, Oseania og Norden, og en åttende om urfolksaktivisme verden over.

Utstillingen byr rike og spennende visuelle opplevelser, samtidig som du kan lære deg noe nytt.

Tore Magne Gundersen viser utstillingen «Når jeg dør skal jeg storme ut i verden» ved Kraft. (Foto: Presse.)

Hva kommer etter døden?

Er mørket vi kommer fra, det samme mørket som vi vender tilbake til? Dette spør kunstner Tore Magne Gundersen i utstillingen «Når jeg dør skal jeg storme ut i verden».

Her håper kunstneren å treffe både de store eksistensielle spørsmålene, og samtidig gi rom for de mer tvetydige, energiske opplevelsene gjennom en strøm av farger og forskjellige teknikker.

De store tekstilverkene domineres av ruvende skikkelser og former, som kan virke like betryggende som skremmende. Om man tror på et liv etter døden eller ikke, så er likevel denne utstillingen ved Kraft noe å få med seg, mens man ennå er i live.

Årets kunstner ved Festspillutstillingen, Toril Johannessen, viser installasjon med tekstil vi her ser detaljer fra. (Foto: Toril Johannessen.)

Dobbel dose

Bergen kunsthall avholder i disse dager Festspillutstillingen for Festspillene i Bergen.

Årets kunstner er Toril Johannessen. Hun presentere en ny installasjon som strekker seg over alle de fire hovedsalene. Installasjonen inneholder blant annet en fillerye laget av militære tekstiler.

Samtidig med Festspillutstillingen presenterer Bergen kunsthall en utstilling med malerier og tekstilarbeider av Jessie Homer French.

Homer French, en selverklært «lokal, figurativ maler», er kjent for arbeider i små størrelser, hvor hun utforsker temaer som liv, død og naturkatastrofer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar