Visit Oslo bør gå tilbake til butikken og betale for seg

I Visit Oslos nye reklamefilm møter vi Halfdan (31), som er født og oppvokst i Oslo, men hater byen og fraråder alle å komme på besøk. Det reiser noen viktige spørsmål at ideen er kopiert, skriver Stein Simonsen. (Foto: Simen Øvergaard/NewsLab.)
I Visit Oslos nye reklamefilm møter vi Halfdan (31), som er født og oppvokst i Oslo, men hater byen og fraråder alle å komme på besøk. Det reiser noen viktige spørsmål at ideen er kopiert, skriver Stein Simonsen. (Foto: Simen Øvergaard/NewsLab.)
Er det egentlig så viktig hvem som kom på idéen til den virale Visit Oslo-reklamen? Ja, det er det, skriver kreatør og jurist Stein Simonsen.
Om skribenten
Stein Simonsen er kreatør hos reklamebyrået Anorak.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Visit Oslo tok i bruk omvendt psykologi for å lokke turister til hovedstaden. Men grepet er brukt før.

Originalitet i reklame har betydning i minst to ganske ulike sammenhenger.

Den ene handler om hvilken originalitet som kreves for at reklamen skal få størst mulig effekt. Reklame som står ut, virker bedre enn den som bare blender inn i mengden. Derfor er det lurt å lage noe originalt, selv om det er vanskeligere, og derfor koster penger.

Men i denne sammenhengen er det er bare målgruppens subjektive opplevelse som betyr noe. Om ideen egentlig er helt uoriginal, fordi den for eksempel ble gjort i Belgia for 10-12 år siden, spiller ingen trille for dem som ser ideen for første gang i 2024.

Den andre handler om hvilken originalitet som trengs for å gå klar av andres idéer. Hvis dette i det hele tatt er noe krav, er det her den nye Visit Oslo-filmen sliter, ettersom idéen ser ut til å være helt lik «Scandinavian Week»-filmen for den belgiske TV-kanalen Canvas, regissert av norske Kristoffer Borgli for elleve år siden.

Annonse

Innrømmer kopiering

Nå er det hverken sjeldent eller snodig at samme idé kan oppstå flere steder.

Når folk med samme jobb og utdannelse – ofte også samme kjøkkeninnredning og klesstil – løser lignende oppgaver med de samme virkemidlene, er idélikhet like forståelig som unnskyldelig. Hvis Visit Oslo og byrået hadde strukket hendene i været og sagt «ooops», hadde alt vært greit. I stedet strekker de hendene og tar æren for ideen. Det er ikke greit, for det betyr at de som har gjort grunnarbeidet, ikke har fått betalt.

I dette tilfellet er det jo heller ikke snakk om uflaks. Både annonsøren og byrået har gitt til kjenne at de var smertelig (smertelig er i hvert fall hva det burde ha vært) klare over «Scandinavian Week», og med åpne øyne har gjort den akkurat så lik at det gikk et kollektivt gisp gjennom bransjen da Oslo-filmen ble lansert. Så lenge byrået fastholder at deres egen regissør kom på idéen etter en tur til Paris, må de tåle å få spørsmål. Og her er mine:

  1. For at det skal gi mening å snakke om inspirasjon, må den første idéen ha inspirert fram noe nytt. Kontrollspørsmålet blir dermed: Hva er den konkrete forskjellen mellom de to idéene? Fotostil, lyssetting og øvrig inspirasjon fra Joakim Triers Oslo-trilogi er da ikke godkjente svar, siden dette er forskjeller i utførelse, ikke i bærende idé. Det samme gjelder ulikheter i kategori/bransje og målgruppe.
  2. Det har vært argumentert med at reklameidéer i seg selv ikke har noen rettslig beskyttelse. Kan vi være enige om at det ikke dermed er helt greit å bruke andres idéer?
  3. Er annonsør og byrå innstilt på å følge den samme oppskriften i framtidige kampanjer, inkludert den delen med å hverken betale eller innhente samtykke fra de som står bak den opprinnelige ideen? Hvis nei, hvorfor ikke?

Les også: Reagerer på viral Oslo-reklame: – Skamløs kopi

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar