Visit Oslo bør gå tilbake til butikken og betale for seg

I Visit Oslos nye reklamefilm møter vi Halfdan (31), som er født og oppvokst i Oslo, men hater byen og fraråder alle å komme på besøk. Det reiser noen viktige spørsmål at ideen er kopiert, skriver Stein Simonsen. (Foto: Simen Øvergaard/NewsLab.)
I Visit Oslos nye reklamefilm møter vi Halfdan (31), som er født og oppvokst i Oslo, men hater byen og fraråder alle å komme på besøk. Det reiser noen viktige spørsmål at ideen er kopiert, skriver Stein Simonsen. (Foto: Simen Øvergaard/NewsLab.)
Er det egentlig så viktig hvem som kom på idéen til den virale Visit Oslo-reklamen? Ja, det er det, skriver kreatør og jurist Stein Simonsen.
Om skribenten
Stein Simonsen er kreatør hos reklamebyrået Anorak.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Visit Oslo tok i bruk omvendt psykologi for å lokke turister til hovedstaden. Men grepet er brukt før.

Originalitet i reklame har betydning i minst to ganske ulike sammenhenger.

Den ene handler om hvilken originalitet som kreves for at reklamen skal få størst mulig effekt. Reklame som står ut, virker bedre enn den som bare blender inn i mengden. Derfor er det lurt å lage noe originalt, selv om det er vanskeligere, og derfor koster penger.

Men i denne sammenhengen er det er bare målgruppens subjektive opplevelse som betyr noe. Om ideen egentlig er helt uoriginal, fordi den for eksempel ble gjort i Belgia for 10-12 år siden, spiller ingen trille for dem som ser ideen for første gang i 2024.

Den andre handler om hvilken originalitet som trengs for å gå klar av andres idéer. Hvis dette i det hele tatt er noe krav, er det her den nye Visit Oslo-filmen sliter, ettersom idéen ser ut til å være helt lik «Scandinavian Week»-filmen for den belgiske TV-kanalen Canvas, regissert av norske Kristoffer Borgli for elleve år siden.

Annonse

Innrømmer kopiering

Nå er det hverken sjeldent eller snodig at samme idé kan oppstå flere steder.

Når folk med samme jobb og utdannelse – ofte også samme kjøkkeninnredning og klesstil – løser lignende oppgaver med de samme virkemidlene, er idélikhet like forståelig som unnskyldelig. Hvis Visit Oslo og byrået hadde strukket hendene i været og sagt «ooops», hadde alt vært greit. I stedet strekker de hendene og tar æren for ideen. Det er ikke greit, for det betyr at de som har gjort grunnarbeidet, ikke har fått betalt.

I dette tilfellet er det jo heller ikke snakk om uflaks. Både annonsøren og byrået har gitt til kjenne at de var smertelig (smertelig er i hvert fall hva det burde ha vært) klare over «Scandinavian Week», og med åpne øyne har gjort den akkurat så lik at det gikk et kollektivt gisp gjennom bransjen da Oslo-filmen ble lansert. Så lenge byrået fastholder at deres egen regissør kom på idéen etter en tur til Paris, må de tåle å få spørsmål. Og her er mine:

  1. For at det skal gi mening å snakke om inspirasjon, må den første idéen ha inspirert fram noe nytt. Kontrollspørsmålet blir dermed: Hva er den konkrete forskjellen mellom de to idéene? Fotostil, lyssetting og øvrig inspirasjon fra Joakim Triers Oslo-trilogi er da ikke godkjente svar, siden dette er forskjeller i utførelse, ikke i bærende idé. Det samme gjelder ulikheter i kategori/bransje og målgruppe.
  2. Det har vært argumentert med at reklameidéer i seg selv ikke har noen rettslig beskyttelse. Kan vi være enige om at det ikke dermed er helt greit å bruke andres idéer?
  3. Er annonsør og byrå innstilt på å følge den samme oppskriften i framtidige kampanjer, inkludert den delen med å hverken betale eller innhente samtykke fra de som står bak den opprinnelige ideen? Hvis nei, hvorfor ikke?

Les også: Reagerer på viral Oslo-reklame: – Skamløs kopi

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM