En spesiell seremoni

Pål Enger bisatt med «Skrik» på kistelokket

Båren til Pål Enger før begravelsesseremonien i Vålerenga kirke i Oslo. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB.)
Båren til Pål Enger før begravelsesseremonien i Vålerenga kirke i Oslo. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB.)
Kunsttyven Pål Enger gikk bort 30. juni, 57 år gammel. Onsdag ble han bisatt fra Vålerenga kirke. Fortiden preget kirkerommet på en uvanlig måte.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Pål Enger bisatt fra Vålerenga kirke i Oslo.

Enger er mest kjent for å ha stjålet «Skrik» fra Nasjonalgalleriet i februar 1994, noe som vakte oppsikt verden over. Han spilte også et par sesonger for fotballaget til Vålerenga på 80-tallet, men ble først kjent for et bredere publikum da han i 1988 stjal Edvard Munchs «Vampyr» fra Munch-museet på Tøyen i Oslo.

Onsdag klokken 12 ble han bisatt fra Vålerenga kirke i Oslo. Seremonien bar preg av Engers fortid som kunsttyv. Over kisten var det lagt et klede med nettopp «Skrik» som motiv. Ved alteret sto flere malerier, blant annet av Nasjonalgalleriet med en stige satt opp mot vinduet, slik Enger som kjent brøt seg inn for å stjele det ikoniske maleriet.

57-åringen etterlater seg fire barn.

Prest Ingunn Rinde ledet prosesjonen når kisten ble båret ut etter gravferdsseremonien i Vålerenga kirke i Oslo. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB.)

Et raust menneske

I etterkant av sin død fikk Enger nekrologen sin publisert i både The Economist og Financial Times.

Annonse

Engers advokat den siste tiden, Nils Christian Nordhus, beskriver Enger som et raust menneske, som levde et «utfordrende og rikt liv».

– Jeg vet han var veldig glad i barna sine, og først og fremst tenker jeg på familien hans i dag. Jeg var bare heldig som fikk hjelpe Pål. Det fant jeg stor glede i, sa Nordhus til VG da dødsfallet ble kjent.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar