I juni ble gatekunstner Roy Håvard «Töddel» Løseth anmeldt for trusler og for hatefulle ytringer.
Først ble anmeldelsen for trusler henlagt. Nå er også saken om hatefulle ytringer henlagt.
Løseth ble anmeldt av On Elpeleg etter at gatekunstneren tegnet Anne Frank med palestinaskjerf rundt halsen på et veggmaleri i Bergen.
Elpeleg har ennå ikke fått beskjed fra politiet om at politianmeldelsen er henlagt. Men når han får det, skal den påklages, forteller han til Subjekt.
– Begge sakene er støttet med grundige bevis, sier Elpeleg.
Les også: Kunstner anmeldt for antisemittisme og trusler. Nå er den ene saken henlagt
Anklagelser om antisemittisme fra Elpeleg
Elpeleg reagerer særlig på to forhold.
On Elpeleg mener at Løseth misbruker ytringsfriheten til å «spre hat mot jøder», i henhold til International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA)-definisjonen av antisemittisme.
IHRA er en mellomstatlig organisasjon som har utarbeidet en rekke punkter for å bekjempe antisemittisme globalt. Punktene er ikke juridisk bindende, men skal gi retningslinjer for å identifisere og forstå antisemittisme.
Et av punktene går ut på at det å sammenligne dagens politikk i Israel med nazistenes politikk kan være antisemittisme.
Å tegne et Palestina-skjerf på Anne Frank, som er symbolet på det grusomme som skjedde under Holocaust, mener Elpeleg bryter med retningslinjene.
– Løseth er ingen Munch eller Van Gogh, om han tror det. Hans «kunst» er en skam for Norge.
Les også: Ble stemplet som antisemitt etter omstridt gatekunstverk. Nå står «Töddel» frem
Er ingen Munch, men slåss for de uskyldige
Løseth erkjenner at han hverken er Van Gogh eller Munch, men noe midt imellom.
Kunstneren forteller han er «likegyldig» til hva Elpeleg måtte mene om kunsten hans.
– Skam er noe jeg sjelden eller aldri føler på, sier Løseth, og fortsetter:
– Om mine verk er en nasjonal skam så blir jeg kanskje husket for det. Heller det enn å synke bort i middelmådighet.
Videre forklarer kunstneren at han «slåss for de uskyldige i Gaza, mot Israels måte å bruke sin overmakt mot barn og kvinner på.
– Om det er skammelig så står jeg støtt i det.
Les også: Danby Choi: Løseth har møtt hat, trusler og politianmeldelser. Nå må folk besinne seg
Reagerer på «trusler»
I tillegg reagerer Elpeleg på da Løseth tok kontakt med en rekke administratorer av Facebook-gruppen «Stop antisemittismen i NRK».
Elpeleg mener at da at Løseth skal ha kommet med målrettede trusler mot jøder.
Det skal ha skjedd på natten, hevder Elpeleg.
– Slik fremgangsmåte hører ikke hjemme i Norge i 2024. Man skal ikke true jøder eller noen andre ved å oppsøke dem på nattetid for å fremme sitt syn.
Les også: Oslo står i fare for å bruke over 167.000 kroner mer per publikumsplass
Sto frem som Töddel
Før Løseth i Subjekt sto frem som gatekunstneren «Töddel» var navnet hemmelig. Men identiteten til «Töddel» var allerede begynt å spre seg på Facebook-gruppen «Stopp antisemittismen i NRK».
Løseth forteller at kommentarfeltet inne i gruppen gikk helt av skaftet. Derfor ringte han moderatorene som sto oppført i facebooksiden «i egenskap å være moderatorer», forteller han.
– Det sto ikke livssyn eller etnisk tilhørighet oppført ved moderatorenes navn, sier Løseth, og fortsetter:
– Det var for øvrig ingen som tok telefonen.
Løseth viser til at gruppen i en periode ble stengt ned av Facebook etter varsel om «å ha fremmet ekstremisme». Gruppen ble stengt ned for å ha sammenlignet demonstrasjoner for Gaza med Hamas-terror, skriver Utrop.
– Det er fristende å applaudere Facebook for det, for mange av holdningene og ytringene fremstår for meg som fullstendig sprø og usmakelige, sier Løseth i dag.
Men likevel er han villig til å kjempe for deres rett til å ytre seg, sier Løseth.
– For ytringsfriheten er under kryssild, og vi må kjempe for den hver dag.
Les også: Forleggerne åpner for etisk regelverk. Dårlig idé, mener forfatterne
Løseth tok det hele med ro
Gatekunstneren kaller anmeldelsene mot ham for politisk motivert.
– Å beskylde andre for straffbare forhold de åpenbart ikke har begått, er vel egnet til tåkelegging og stigmatisering, sier Løseth, og fortsetter:
– Det er et angrep på min ytringsfrihet, min kunstneriske sannhetssøken, og mot våre demokratiske verdier.
Selv om Løseth forteller at han tok anmeldelsen med «stor ro» kommer han til å «kjempe tilbake» mot det han kaller for «feilaktig grunnlag».
Da kommer han til å ta i bruk kunsten, ytringsfriheten og de demokratiske spillereglene.