Det er håp! Unge norske muslimer vil ikke steine eller halshugge homofile

Professor Sveinung Sandberg har intervjuet 90 muslimske ungdommer, der ingen aksepterer homofili. Hvorfor kreves ikke politisk handling, økt innsats fra skolen og større ansvar fra foreldrene, spør Kjetil Rolness. (Foto: UIO.)
Professor Sveinung Sandberg har intervjuet 90 muslimske ungdommer, der ingen aksepterer homofili. Hvorfor kreves ikke politisk handling, økt innsats fra skolen og større ansvar fra foreldrene, spør Kjetil Rolness. (Foto: UIO.)
De lavere forventningers rasisme styrer fortsatt hvordan vi ser på skadelige holdninger blant minoriteter, skriver Kjetil Rolness.
Om skribenten
Kjetil Rolness er sosiolog og skribent.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kjetil Rolness svarer på et debattinnlegg i Aftenposten om holdninger hos unge muslimer.

I dagens Aftenposten vil en sosiolog og professor ved UIO fortelle om de nyanserte og ambivalente holdningene til homofili blant unge muslimer. Basert på intervjuer med 90 av dem. Gjort for sju år siden.

Sveinung Sandberg ledet den gang et forskningsprosjekt som munnet ut i boken «Unge muslimske stemmer» (2018).

Intervjuene viste at noen av ungdommene var veldig mot homofili, og støttet offentlige straffer. Selv om de syntes steining og halshugging var en dårlig idé. Det var bedre med «veiledning».

Andre mente også at homofili var forbudt, ifølge islam, men at det var lov å ha homofil legning og følelser, så lenge man ikke levde dem ut.

Annonse

Disse holdningene står i motsetning til det Sandberg kaller Abid Rajas «radikale» standpunkt om at homofilt samliv er greit.

Les også: Alle skjønner hvorfor så mange kommenterer «Stem FRP»

Alle støttet forbudet mot homofili

Altså: Den utbredte og offisielle holdningen til homofili i Norge er radikal, målt mot holdningene til unge muslimer i Norge.

Og en skepsis eller fiendtlighet til homofili som er uakseptabel hos majoritetsbefolkningen, og som ikke pleier å gradbøyes, skal forstås som «kompliserte resonnementer og kompromisser som balanserte svært ulike posisjoner»:

«Som med andre kontroversielle spørsmål i islam ga spørsmål om homofili næring til intense forsøk på å forhandle motstridende idealer, kontekstualisere og redusere betydningen av problematiske påbud og forbud.»

Mange fine ord om noe ganske enkelt: Alle de 90 som ble intervjuet, støttet forbudet mot homofili. De var bare uenige om tolkning og straff.

Her er det åpenbare tankekorset: Unge minoritetspersoner, vokst opp i et av verdens mest liberale, sekulære og tolerante land, der det er kontroversielt å ikke ville feire Pride, har outsourcet sin seksualmoral til en religiøs tekst fra 600-tallet. Som om moderniseringen ikke skjedde.

Er det ikke dette som er det oppsiktsvekkende – og urovekkende – funnet blant unge norske muslimer? Og forteller ikke det om en temmelig mislykket integrering?

Les også: Vil du stole på myndighetene til å definere «feilinformasjon»?

Håper det går seg til på sikt

Professor Sandberg sier riktignok at aksepten for forbudet er «dypt problematisk», men legger til at «toleransen for homofile personer og flertydigheten [i svarene] også gir håp om mulighet for endring.»

Jeg lurer på hvordan han ville stilt seg hvis han hadde intervjuet 90 kristne ungdommer (noen konservative, noen mer liberale) som alle var enige i at homofili er forbudt.

Eller hvis han intervjuet etnisk norsk og høyreorientert vestkantungdom, som alle mente at homosex var avskyelig og uakseptabelt, men at man burde avstå fra vold mot homofile.

Ville man sagt: Her er det håp! Nei, alarmen hadde gått i alle kanaler. Man hadde krevd politisk handling, økt innsats fra skolen og større ansvar fra foreldrene.

Men når det er snakk om unge muslimer, sier man seg fornøyd med «nyansene» og håper det går seg til på sikt. Selv om disse holdningene går ut over andre mennesker – nå. Særlig «avvikerne» i eget miljø.

Sandberg nevner ikke at en av guttene i undersøkelsen selv var homofil. Slik omtales han i boken: «Han var redd for at legningen hans skulle bli kjent i det muslimske miljøet og måtte leve et dobbeltliv.»

Hvordan hjelper det denne gutten – og alle andre i hans situasjon – at akademikerne som gjorde undersøkelsen, fokuserer på «ambivalensen» til miljøets homofobi?

Skal han være fornøyd med å ikke bli steinet?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar