Kittelsen-maleri satte auksjonsrekord – solgt for 36 millioner kroner

Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Theodor Kittelsens «Kvitebjørn kong Valemon» satte norgesrekord da det ble solgt for hele 36 millioner kroner på auksjon onsdag kveld.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny auksjonsrekord.

Den tidligere auksjonsrekorden i Norge ble satt av et annet Kittelsen-bilde, «Andersnatten», som gikk for 14 millioner kroner i 2020.

Kittelsens ikoniske «Kvitebjørn» gikk under hammeren i Gamle Logen i Oslo. Det er auksjonshuset Grev Wedels plass Auksjoner som auksjonerte bort bildet.

– Kanskje det norskeste og for mange det aller mest kjente motivet i hele vår kunsthistorie, sa auksjonsleder Hans Richard Elgheim like før han satte i gang det som ble en dramatisk budrunde.

Budet startet på 15 millioner kroner og derfra og spratt summen fram og tilbake mellom den ene og den andre budgiveren. Noen satt i salen, mens andre meldte sin interesse via telefon.

Annonse
Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)

– Fenomenal rekord

Til slutt ble det altså en anonym kjøper som stakk av som vinner av budrunden – med en prislapp på hele 36 millioner kroner.

– Det er en fenomenal rekord, avsluttet Elgheim da hammeren hadde slått i bordet for tredje og siste gang.

Med omkostningene på 25 prosent i tillegg må kjøperen ut med totalt 45 millioner kroner.

Nasjonalmuseet har kjøpt «Old Man Cowboy #08» av Vibeke Tandberg. (Foto: Iwan Baan.) 2 3:2
Må drømme videre: Det blir ikke nytt Kittelsen-maleri å se for offentligheten.

Nasjonalmuseet ønsker seg bildet

Deltakerne er anonyme, og det blir ikke nødvendigvis offentliggjort hvem som kjøpte bildet.

Mystikk er det også rundt bildets eierhistorikk. Lite er nemlig offentlig kjent om eierhistorikken da det har vært i privat eie, sist hos shipping-arving Petter Olsen.

Nasjonalmuseet har uttalt at de ønsker seg bildet, men at de ikke har råd. De har likevel et håp om at kjøperen donerer bort eller låner ut bildet til museet slik at det blir tilgjengelig for publikum.

– Historisk begivenhet

«Kvitebjørn kong Valemon» er et av Kittelsens mest kjente verk. Han lagde det i 1912, bare to år før han døde, 56 år gammel.

Motivet er fra Asbjørnsen og Moe-eventyret om kong Valemon, som ble forvandlet til en bjørn av en heks etter å ha nektet å gifte seg med henne.

– Det er å anse som en historisk begivenhet. Og jeg tviler på om «Kvitebjørn» noen gang blir å se igjen på markedet, sa Elgheim til NTB i forkant av auksjonen.

Fakta om rekordverket

· Ble laget av Theodor Kittelsen i 1912, to år før han døde 56 år gammel.

· Motivet er fra Asbjørnsen og Moe-eventyret om kong Valemon, som ble forvandlet til en bjørn av en ond heks da han ikke ville gifte seg med henne. Senere møter Valemon kongsdattera, som redder og gifter seg med ham.

· Bildet har alltid vært i privat eie. Lite er offentlig kjent om eierhistorikken, men det kan ha hatt så få som to eierfamilier.

· Selgeren var shipping-arving og kunstsamler Petter Olsen, som i høst gikk personlig konkurs. Det er Olsens døtre som solgte bildet gjennom familieselskapet Firmament.

· Det var Grev Wedels Plass Auksjoner som stod for auksjonen, som ble holdt i Gamle Logen i Oslo.

· Det var flere budgiverne, både i salen og via telefonbud. Når hammeren gikk i bordet for siste gang, var den endelige prisen på 36 millioner. Med omkostninger må kjøperen ut med 45 millioner kroner.

· Det er foreløpig ikke kjent hvem som kjøpte bildet, og kjøperen forblir anonym med mindre vedkommende selv velger å stå frem.

· Nasjonalmuseet ønsker seg bildet, men har ikke råd. Flere har ytret håp om at kjøperen donerer bildet til museet, for eksempel via et permanent utlån.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)