Materiell overflod, økt dødelighet og det evige liv. Hva har alt dette med julen å gjøre?

Jeg tror at julen dypest sett handler om at det evige blir koblet til, gjenoppstår og gjenkjennes, i det materielle. Altså at det evige livet også manifesteres fysisk, skriver Terje Sparby. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Jeg tror at julen dypest sett handler om at det evige blir koblet til, gjenoppstår og gjenkjennes, i det materielle. Altså at det evige livet også manifesteres fysisk, skriver Terje Sparby. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Feiringen av julen blir lett preget av utskeielser. Dreier det seg kun en slags trøst i mørketiden eller kan det ha en dypere betydning, spør filosofiprofessor Terje Sparby.
Om skribenten
Terje Sparby er professor i filosofi ved Steinerhøyskolen.
Sjanger Dette er et essay. Et essay er en tekst som stiller spørsmål ved kjente forestillinger eller aktuelle saker, og bygger på essayistens personlige erfaringer og refleksjoner.
Saken er Nå er det jul igjen.

Julen er på en måte en ekstra lang helg. Godene som har blitt samlet gjennom året, kan nytes mens man har fri fra jobb og annet strev.

Flere opplever nok at det blir litt for mye mat etter hvert i juletiden. En studie har vist at voksne i snitt går opp rundt 0,5-1 kilo i julen. En annen studie har vist at denne vekten ikke forsvinner.

Det kan også bli litt for mange gaver, litt for mye å drikke, og litt for mye søvn. Kanskje det i det hele tatt blir litt for mye av det gode? Innenfor forskningen snakker man om en «Christmas holiday effect».

Rundt julaften er det spesielt mange som dør, noe som kan henge sammen med både kulde og alkohol, uten at det er klart hva årsakene er. Paradoksalt nok er altså julen både en tid med materiell overflod, men også mer død.

Annonse

Selv må jeg ty til enten daglig faste eller syrenøytraliserende piller for å kunne være med på alle julebordene. Kroppen tillater ikke altfor store utskeielser lenger. Kanskje det er bra slik. Men hvorfor er det så mye av alt i julen?

Er den materielle utskeielsen en slags trøst i mørketiden? Det kan sikkert være noe i det, men jeg tror jeg har en bedre forklaring.

Jesusbarnet og lyset som kommer igjen

Man kan forestille seg at det er en kobling mellom det at mørketiden er over rundt julaften, og at Jesusbarnet fødes. På samme måte som lyset nå skal komme tilbake, er også ett nytt liv kommet til jorden.

Uten lyset, uten solen, ville det ikke eksistert noe liv på jorden. Det nye livet som kommer, våren, symboliseres av barnet. Men det jeg fort kommer til å tenke på i den sammenhengen, er at dette barnet senere, som voksent menneske, skal hånes, pines, og henges opp på et kors for å dø. Selv om dette er spesielt grusomt, er det jo slik at alt liv skal gå under. Alle de nye plantene som kommer om våren, skal før eller siden dø. Solen skal også slukke en gang. Alt skal bli mørkt og kaldt.

Men historien om Jesus handler ikke bare om at lyset kommer tilbake, at livets runddans starter på nytt, før et evig mørke en gang skal omslutte alt. Nei, med Jesu fødsel kommer det også et håp om at med dette nye livet skal alt bli annerledes.

Det store i denne fortellingen er at det materielle hører til det evige. Jesus gjenoppstår etter korsfestelsen med en åndelig kropp og viser seg for disiplene sine. Dette er nok vanskelig å tro på for de fleste. Selv en av disiplene til Jesus, Thomas tvileren, ber om å få stikke fingeren i såret når han ser den oppstandene Jesus, fordi han ikke tror på det han ser.

Les også: Vanlige folk er syke, blakke og desperate. Hva faen skjer?

Det evige i det materielle – julekransen og juletreet

Hva har dette med julen å gjøre?

Jeg tror at julen dypest sett handler om denne ideen – at det evige blir koblet til, gjenoppstår og gjenkjennes, i det materielle. Altså at det evige livet også manifesteres fysisk.

Selv i julepynten kan man finne igjen denne ideen. Julekransen forbinder livet, representert av bær, sopp og granbar, med sirkelens evige geometriske prinsipper. Det evige er nettopp det som ikke har oppstått og ikke går under. Og hva med juletreet? Hvordan har det seg at vi plasserer et tre inne i stuen? Det er uvisst hvor tradisjonen med juletreet kommer fra, men den er minst 500 år gammel.

Noen mener at juletreet svarer til livets tre i paradis. Adam og Eva spiste av kunnskapens tre, noe som førte til at de fikk bevissthet om godt og ondt, og ble kastet ut av paradis, slik at de ikke også skulle spise av livets tre, som ville gi evig liv. Juletreet er slik sett et symbol på det å komme tilbake til paradisets overflod og det evige liv etter «sjelens pilegrimsgang» i det jordiske.

Tradisjoner, slik som julefeiring, gjør også den materielle verden litt mer deltagende i det evige. Hvert år til samme tid skjer akkurat det samme. Dette kan ligne på livets stadige gjenskapelse av nye organismer. Det biologiske livet opprettholdes i stor grad av instinkter. Det krever menneskelig vilje for at tradisjonelle feiringer som julen skal holdes ved like.

På paradoksalt vis må det evige skapes og holdes ved like.

Men kroppen overlever jo ikke julen på lang sikt. Den rekker kanskje 70–80 julefeiringer før det er over for godt. Finnes det andre måter å bli evig på enn ved å delta i tradisjoner? Gjennom å få barn fører man noe av seg selv videre. Men når kroppen dør, vil man ikke se dem lenger, da er man jo borte.

Snart vil det sikkert bli mulig å laste opp en slags KI-versjon av seg selv til en robot som vil kunne leve videre etter at man selv tar farvel for siste gang. Men man lever jo ikke egentlig videre i den roboten. Noen ser kanskje for seg å leve videre i andres minne, men man gjør jo ikke det – ikke på en måte som kan ha betydning for en selv.

Les også: Fuck kulturkrigen – la oss leke!

Sjelen skal kles naken

Overfloden i julen tenker jeg har å gjøre med lengselen etter et ekte, evig liv, et liv hvor det ikke bare er nok til alle, men mer enn nok – også av liv – for alltid. Igjen: Det er som om man tar en kort tur innom paradis i julen.

Som vi vet, kommer januar etter desember, og da møter man konsekvensene av julens overdrivelser. Kanskje man har gått lei av mat, kanskje man har lagt til enda flere av de kiloene som man helst ikke skulle hatt, og man er uansett et skritt nærmere det øyeblikket hvor kroppen sier stopp for godt. I den Platonske dialogen «Gorgias» fortelles det at etter døden, så skal sjelen kles naken, slik at de moralske kvalitetene man har i seg og skal dømmes etter, skal bli synlige. Disse kvalitetene blir avgjørende for om man vil tilbringe evigheten i en god eller dårlig verden. Det blir jo som å ha en slags evig kropp.

Og kanskje er vi her er på sporet av hva det evige livet er. Den jungianske psykologen Marie Louise von Franz sa i et intervju at døden er en slags «big showdown», hvor du nettopp blir konfrontert med måten du har levd på. Spørsmålet er om du har klart å bygge noe som individualiteten din kan leve videre i. Og, med Platon, tror jeg kanskje det som blir evig, er de gode handlingene, tankene, og sinnelaget vi har klart å gjøre til vaner i møtet med vår egen kroppslighet.

Eksempelvis nettopp tendensen til måtehold som har blitt bygd gjennom erfaringene med kroppslig eksess og konsekvensene av den. Samler vi slike tendenser sammen i en sjel som kan fremtre konkret, slik Jesus gjorde for Thomas tvileren, så kanskje det er som et slags oppstandelseslegeme.

Dette legemet kan altså forsøksvis forstås som samlingen av alt det som fødes gjennom møtet med kroppens forfall – og er kanskje det som julens overflod, julekransen og juletreet egentlig forteller om, hvis vi lytter inn i romjulsnatten.

Riktignok hører jeg til de som også må stikke fingeren i såret.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen